Saturday, June 27, 2009

saya lihat dunia tuan (1)

hati, di mana tuan temui
berani untuk mencari kekasih
bila tuan tahu dia telah tumpaskan
demikian banyak seperti tuan sebelum ini?

tidak saya peduli, kata hati
ingin saya hanya menjadi
satu dengan kekasih.

mulanya, dia menggoda saya
dengan belaian lembut
akhirnya, dia membakar saya
dengan pedih dan gundah.

dalam mainan catur ini
saya harus hilang diri
untuk menangi dia.

kita terikat bersama
sayalah tanah
tuanlah langkah.

betapa tidak adil cinta ini!
saya lihat dunia tuan,
tetapi tuan, saya tidak.

doa menghapuskan kabus
dan kembalikan tenang kepada jiwa
setiap pagi, setiap malam
biarkan hati bernyanyi riang,
la ilaha il allah
tiada realiti selain dia.

----------------------
(1) Rumi: Whispers of the Beloved by Maryam Mafi, Thorsons.

No comments: