Thursday, January 21, 2010

Ghazal 2309

tuan mabuk
dan saya nanar
tiada sesiapa di sini
yang menunjuki kita jalan pulang

berkali-kali
saya ingatkan tuan
kurangkan minum
cukuplah segelas dua cuma

saya tahu di kota ini
tiada orang yang waras
yang satu lebih parah daripada yang lain
yang seorang meracau
yang seorang lagi sasau

mari wahai kawan
persilakan ke balai puing
rasailah manis kehidupan
bersama-sama kawan yang lain

di sini akan tuan lihat
di setiap sudut
ada orang pemabuk
dan pembawa-cangkir
sedia melayani semua

saya melangkah ke luar rumah
seorang pemabuk mendekati saya
dia yang jelingannya menyingkap
seratus rumah dalam syurga

terhuyung-hayang,
dialah layar
tanpa sauh, tapi
dia dicemburui oleh semua yang waras
yang masih berada di pantai

dari mana tuan datang, tanya saya
dia tersenyum mengejek, lalu berkata,
separuh dari timur
separuh dari barat
separuh diperbuat daripada air dan tanah
separuh diperbuat daripada hati dan jiwa
separuh berada di pantai, dan
separuh bersarang dalam mutiara.

lalu saya merayuinya,
ambillah saya sebagai kawan
sayalah saudara, kerabat tuan,
katanya, tidak saya punya saudara
di kalangan orang luar
saya tinggalkan milik diri, lalu
melangkah ke balai ini
hanya sebuah peti saya miliki
yang penuh kata-kata
tapi tak dapat saya ungkapi
walau sepatah pun jua.

--------------------------
Rumi: Fountain of Fire, translated by Nader Khalili, Cal-Earth, September 1994.

2 comments:

Anonymous said...

Pencuri Kota Baghdad

Teruja benar dengan tahap ketangkasan "baru" Tuan SP walhal bicara perihal gila ini hanya mukadimmahnya malam tadi di Haslam bersama-sama mantan atau masih - ketua idealog UG yang juga penghuni No. 22 Islamic Street.

Lantas terbaling memori ke Jalan U Thant lewat sang Imam mendepani sebuah revolusi dan lewat sang Nonet terbukakan lembaran Mathnawi tanpa mengetahui akan suatu amaran besar.

Ketika itu saya dan Zainuri, seniman dari Peragap itu, lebih senang mendengar Pak Benyamin S berdendang Cintaku DiBlokir.

Hanya ketika disertai plucking si Nonet barulah kami akan memertabatkan Balada Orang Gila.

Percaya atau tidak, warga U Thant ketika itu mungkin sudah tercuit sirna ...,

apakan daya kami tewas dengan panggilan Taman Melewar.

Anonymous said...

N022 Islamic Street

Adakah sudah sampai masanya kita mengambil jalan menuju kemusnahan? adakah ini yg sedang di'signal'kan oleh pokok-hujan?