Tuesday, December 21, 2010

ada hati ada isi

AMARAN: anda tidak diminta, didorong, dipengaruhi atau dipaksa membaca entri di bawah. anda dinasihatkan supaya berhenti di sini jika anda tidak memahami bahasa melayu dengan baik, tidak mendalami seni dan budaya pengucapan melayu dengan jujur, tidak juga mempunyai upaya untuk membaca di sebalik apa-apa yang tersurat atau, paling kurang, tidak tahu dan tidak mempunyai masa, otak atau hati untuk melihat sesuatu dari mata benjamin s. ingat, anda telah diberi amaran.




ada wanita, ada lelaki,
ada laki, ada bini,
ada rumah, ada penghuni,
ada hati, ada isi,
mana pergi, pilih sendiri.

ada wanita, ada lelaki,
ada yang kanan, ada yang kiri,
ada yang depan, ada yang sisi,
ada yang duduk, ada berdiri,
ada yang kejar, ada yang lari,
haus dahaga tidak berhenti,
terus digapai, terus dicari,
di mana letak pesona diri,
tidak tersua erti dicari,
hingga letih menjadi-jadi,
seorang ke kanan, seorang ke kiri,
lelaki berhati seribu, wanita kembang tak jadi.

ada wanita, ada lelaki,
terbina mahligai tegap berdiri,
taman indah harum mewangi,
tenteram tidur dibelai mimpi,
sikit dikongsi, banyak diberi,
ombak dan badai sama hadapi,
menggalas harap bawa ke mati,
jalan terbentang tidak berduri,
tiada tersalah ikrar dimeteri,
tiada terlanggar sumpah dan janji,
tiada terkurang cinta berahi,
wanita tidak memiliki, lelaki tidak dipunyai.
adat lelaki menanggung rindu, adat wanita menggendong sepi,

ada wanita, ada lelaki,
fasa-fasa terbebasnya diri,
terbang damai ke alam tinggi,
ramai yang nampak, kurang yang perhati,
ramai yang tahu, kurang yang mengerti,
ramai yang sentuh, kurang yang merasai,
ramai yang hendak, kurang yang berani,
muslihat tuhan yang maha seni,
untuk hamba yang punyai hati,
yang mana pintu, yang mana kunci,
yang mana kulit, yang mana isi,
bukalah mata, selamilah diri,
siapa terjumpa, dia tak rugi,
terlepas dari penjara berduri,
tiada kata dapat memeri,
hikmah tuhan maha abadi,
kasih melimpah tidak bertepi,
tidak berdasar cinta terberi,
allah yang tinggi, allah yang suci.

Monday, November 29, 2010

jumpa kembali - rk smap '75-76-77

mail bangau jadi menteri,
dulu kedi sekarang dah tinggi,
ande anak namanya dafi,
masuk radio dan keluar tivi.

azran, bahari, rozi, norsham dan fatimi,
tak sempat timang cucu, tuan sudah pergi,
bila rasa teringat, terlintas di dalam hati,
hadiahilah fatehah walau hanya sekali.

norsham anak cikgu mat piah,
suara dia koi tak lupa sampai sudah,
ande dia maknanya riuh-rendahlah,
dulu angelina jolie, sekarang dah hajjah.

badrul hisham dengan noriskandar ali,
seorang rendah, seorang tinggi,
sebelah ahmad high, ada ahmad primary,
sorang jadi pensyarah, sorang berniaga sendiri.

marshitah muhammad cerah berseri,
orang kuat mampu, jabatan perdana menteri,
belajar pandai-pandai, sampai luar negeri,
she is now the brain on everything IT.

amar baki masam sokmo, macam dulu-dulu,
benda dia marah, sampai sekarang koi tak tahu,
balik luar negeri terus jadi cikgu,
didik anak bangsa sampai masuk U.

zaharidah dari jauh sudah menyapa,
tanya ingat ke lagi, manasabah koi lupa,
slim gitulah, kongsi-kongsilah petua,
tak silap duduk kuantan, mengajar di tok sira.

zainuddin abu samah ganei budak chenor,
seingat koi dia ni putih macam telor,
laa ni lagilah, an immaculate dresser,
dulu tok bomoh, sekarang dah director.

cikgu mansor sebijik macam john gotti,
siap cium tangan, koi perkenal diri,
hah awak, paling banyak saya rotani,
lesen saya besar, ayah awak beri,
sekarang dah molek, dah jumpa diri sendiri,
datanglah ke rumah, taman guru dekat sini,
depan rumah pokok pauh, banyak buah tidak berhenti,

terima kasih cikgu bestari, saya amat berbesar hati.

cikgu badri pulak lebih diplomasi,
dia tidak crook, cuma terlebih daun kari,
yang merah itu saga, yang kurik itu kendi,
yang indah itu bahasa, yang baik itu budi.

amir geduit dan fakriyatie lotfie,
dulu kawan sekolah, sekarang suami-isteri,
hati besar rumah, budi tak bertepi,
usaha dema berdua, reunion ni molek jadi,
yang jauh bertanya arah, yang dekat datang berlari,
tiada kata dapat memeri, akan senang di dalam hati,
jasa tuan saya ingati, saya bawa hingga ke mati.

putus benang bersambung tali,
putus kawan bertimpa rugi,
putus akar tercari-cari,
ke mana pergi tapak berdiri.

ahhh rosley tan, forever sunny and bold,
now he is abangbro, whatever that might hold,
once he told me a story, when he was nine years old,
a macaque bit his palm, where a scar still show,
how i love the story, and this son of the crow,
lead on old friend, either it's high or low.


cikgu sallih ahmad, dulu salleh awai,
lagu asli dia ahli, ilmu besi dia pandai,
solat jumaat batu satu, memang awal dia sampai,
benda tinggi-tinggi, jangan suruh dia capai,
janggut dia memang kelas, dari jauh lambai-melambai,
kalau bukan kerana dia, reunion kita terkapai-kapai,
cakap orang tua-tua, dia umpama tali simpai,
kalau simpai tidak kemas, alamat semua jatuh terburai.

zainal abidin othman, ande adik dua sejoli,
koi kenal dua-dua, sorang aa, sorang pg,
zainal is always smart, t-shirt merah fred perry,
bilik dia atas tanah, koi masuk ikut tingkap,
banyak cerita sulit-sulit, silap tulis polis tangkap,
but don't you worry joe, chapter tu dah lengkap,
air putih masa tu, sangkar babi celah rumah,
koi tak ingat dengan siapa, kome cari kerengga merah,
the rest is history, satu kampung riuh-rendah,
kome bersiul selamba, macam budak pergi sekolah.

putus duit menggigit jari,
putus wayar ubat tak jadi,
putus nafas ambulans mari,
putus cinta hari tak pagi.

yabedabeduu abdul aziz kutti,
cerita berbelit-belit, mana mula koi tak reti,
pikir punya pikir, koi susun jadi begini:
dengar jadi pilot, lepas tu cabut lari,
buat bisnes besar, pasang menara dengan tnb,
koi pergi masjid abu bakar, baca yaasin tiga kali,
gila awak weh, besok bergelap satu negeri,
kejap masuk politik, orang lurus kena buli,
jih, i am just pulling your kaki, so do'nt be angry,
koi dka, awak dkk, we should never be sorry,
payah-payah esok, kita amuk sampai pagi,
but before that, tali pinggang jangan memeri,
stop now or kena pakai style haji,
bila dah gitu, sah jadi mamak malabari.

the senior girls at that age, are the fearsome greek keres,
they can tear you apart, or break you into pieces,
a glimpse at them, turn most to shape-shifters,
i for one, stare not their faces,
the most i do, is marvel at their
betises,
that’s where their beauty are, those scars and kudises,
they tell you the story, not written in the pages,
swimmers, gliders, hikers, jumpers, hoppers, climbers, crawlers, walkers, runners, huggers, singers, dancers, waltzers or uh uh uh shakers,
so forgive me girls for this unbecoming misses,
faces are illusive, but names i dearly cherishes,
but all is not lost, o beautiful sisters,
if truth be told, shy not from sacrifices,
make a line, make a line, let me connect the pieces,

surely the betises will find their faces.

yumeji ni wa,
ashi mo yasumezu,
kayoedomo,
utsutsu ni hitome.


walau kau kudatangi,
setiap hari di lorong mimpi,
tidaklah ia menyamai,
kau yang kujelingi sekali,
di tingkap realiti.#

kalau nak tengok suria pagi, sila tengok muka zuraidi,
senyum dia ya rabbi, telinga kanan ke telinga kiri,
lesung pipit dua pipi, boleh gali buat perigi,
macam makan madu asli, badan sihat sakit pergi,
datang berdua dari jerantut, member dengan ahmad zubaidi,
orang panggil dia ketuat, koi puas cuba fahami,
masa kat um jadi megat, sebab terror main ragbi,
kalau ukur cara relatif, jonah lomu sila tepi,
kalau ukur cara tempatan, tegap duduk segak berdiri,
sudah lama tidak jumpa, dengar-dengar dapat phd,
kerja sana kerja sini, lepas itu berniaga sendiri,
macam-macam dia pandai, berlakon drama dia reti,
jatuh bangun duduk berlari, sekarang jadi pakar strategi,
kasi makan anak-isteri, buat bangga bangsa sendiri.

mamat ini cool amat, segar dingin air kali,
main bola back kanan, koi main back kiri,
hamid enggoi, izuddin ayala, boleh cuba jual mimpi,
tak cukup masa penuh, sila cuba tambah lagi,
selagi ande roslan harun, baik dema main guli,
lepas sekolah hilang berita, tup-tup jumpa fakulti ekonomi,
dengar cerita kerja dulu, lepas tu sambung mengaji,
hari sabtu tengok matinee, berebut masuk panggung seri,
berkat bersih kerja kemas, sekarang orang besar negeri,
sebelum tua jadi dato, entah bila jadi tan sri,
rahmat orang ulu negeri, dapat ketua tulus hati,
untung manusia siapa tahu, untung ayam nampak di kaki.

o father, who had since peacefully lay,
how you hoped and ceaselessly pray,
make hay, make hay you'd say,
o father, i was not the kite that went astray,
but just a swallow that broke away,
a good day, a fine day, is time to play.

bright skies, sweet winds, what more could i say,
break away, break away, and come what may,
the nights were dark, the days were gray,
the winds still sweet, sweeter by the day,
break away, break away, i've seen the way.

i am not the kite that went astray,
but just a swallow that broke away.


--------------------------------
# puisi jepun abad ke-12 oleh ono no komachi. terjemahan pokok-hujan.

Wednesday, November 10, 2010

sejarah, sejarah, sejarah...


Dalam sejarah Islam ada banyak peperangan yang terkenal seperti Badar, Uhud, Khandak dan sebagainya. Antara perang yang berlaku pada zaman Rasulullah adalah perang Muktah yang terletak di Jordan.

Dalam perang Muktah yang berlaku pada awal tahun kelapan Hijrah, kaum Muslimin seramai hanya 3,000 orang telah berhadapan dengan tentera Rom yang diketuai oleh Heraklius dengan kekuatan 200,000 tentera lengkap bersenjata.

Berdasarkan logik akal memang angkatan tentera Islam tidak mampu melawan tentera Rom yang ramai itu, tetapi dengan kekuatan iman yang mantap bala tentera Rom mampu dikalahkan.

Dalam perang ini, kisah yang masyhur ialah apabila seramai tiga panglima Islam telah gugur syahid dan mereka berganti-ganti mengetuai barisan tentera Islam, iaitu Zaid Ibn Harisah, Jaafar bin Abi Talib (Jaafar Attayar) dan Abdullah Arrawahah atas arahan Rasulullah s.a.w yang berbunyi:

"Sekiranya Zaid Bin Harisah terbunuh ketika memimpin peperangan itu, Jaafar hendaklah mengambil tempat sebagai gantinya. Sekiranya Jaafar terbunuh juga, tempatnya hendaklah diganti dengan Abdullah Bin Rawahah. Jika dia juga terbunuh maka terserahlah kepada kaum Muslimin untuk melantik penggantinya" .

Tentera Islam bergerak ke Muktah dengan diketuai Panglima Zaid. Setelah peperangan bermula, Panglima Zaid telah terbunuh dek tombak tentera Rom, setelah itu Jaafar mengambil alih kepimpinan. Dia memegang panji Islam dengan tangan kanannya dan menyerbu ke tengah batalion Rom.

Kemudian tangan kanannya ditetak putus, panji Islam dipegang pula dengan tangan kirinya juga kemudian ditetak putus tetapi beliau enggan mengalah lalu dikepitnya panji Islam sehingga menyebabkan beliau akhirnya syahid dengan badannya ditetak sehingga terbelah dua.

Dikatakan air mata Rasulullah berlinang semasa kematian sepupunya Jaafar seolah-olah kejadian itu tergambar di depan mata baginda. Begitulah ketaatan dan kepahlawanan sahabat Nabi SAW atas amanah yang diberikan sehingga dia diberi gelaran Attayar.

Abdullah Arrawahah pula mengambil kepimpinan daripada Jaafar dan mengetuai peperangan, walaupun ada rasa keraguan di hatinya melihat tentera Rom yang ramai, tetapi beliau cuba mengatasi perasaan yang timbul dengan berseru:

"Aku telah bersumpah wahai diri, maju ke medan laga, tapi kenapa kulihat engkau menolak syurga… Wahai diri, bila kau tak tewas terbunuh, kau kan pasti mati. Inilah kematian sejati yang sejak lama kau nanti”.

Beliau seterusnya menyerbu ke arah tentera Rom dan akhirnya beliau juga syahid.

Akhirnya, tentera Islam memilih Khalid Ibnu Walid sebagai panglima, dan beliau berjaya mengucar-kacirkan tentera musuh sehingga mereka menyangka ada bantuan tentera Islam telah sampai untuk membantu sehinggakan tentera Rom menyatakan jika 3,000 tentera sudah begini hebat apatah lagi sekiranya jumlahnya bertambah. Ada riwayat menyatakan hanya 12 tentera Islam gugur syahid.

Inilah peperangan pertama Islam terhadap kuasa besar dunia pada masa itu. Rasulullah mengelar Panglima Khalid sebagai Syaifullah Al Maslul (pedang Allah yang terhunus).

Tuesday, November 02, 2010

hu, hu, hu


i am of the old school. the school of the black hearts and boyish camaraderie.

to me, harakah is more than just about publishing newspapers and books, providing jobs, making money, scoring political points and so on, so forth. she, more importantly, is about living and institutionalizing the ideals of humankind.

as of now, i think, harakah has lost her way, and i am not in the position to effectively help her retrace her steps. by resigning, i hope that harakah will find somebody better to assist her relive those ideals again, if she so wish.

1st february, 2011, is an important date to me since it is the date of my coming of age. the age of the blackened hearts and elderly solatium.

one heart, one end. hurrah, hurrah.
one heart, one day. hu, hu, hu.

price and value


isn't it ironic that often times man seem to know the price of everything, but the value of none?

Saturday, October 30, 2010

McCartney - let it be

When I find myself in times of trouble, mother Mary comes to me,
speaking words of wisdom, let it be.
And in my hour of darkness she is standing right in front of me,
speaking words of wisdom, let it be.

Let it be, let it be, let it be, let it be.
Whisper words of wisdom, let it be.

And when the broken hearted people living in the world agree,
there will be an answer, let it be.
For though they may be parted there is still a chance that they will see,
there will be an answer. let it be.

Let it be, let it be, .....

And when the night is cloudy, there is still a light, that shines on me,
shine until tomorrow, let it be.
I wake up to the sound of music, mother Mary comes to me,
speaking words of wisdom, let it be.

Let it be, let it be, .....

Friday, October 29, 2010

Faith no more - i started a joke

I started a joke, which started the whole world crying,
Oh, but i didn’t see that the joke was on me, oh no.

And i started to cry, which started the whole world laughing,
Oh, if i’d only seen that the joke was on me.

And i looked at the skies, running my hands over my eyes,
And i fell out of bed, cursing my head from things that i’d said.

Till i finally died, which started the whole world living,
Oh, if i’d only seen that the joke was on me.

And i looked at the skies, running my hands over my eyes,
And i fell out of bed, cursing my head from things that i’d said.

Till i finally died, which started the whole world living,
Oh, if i’d only seen that the joke was on me.

Friday, October 22, 2010

akhirnya orang melayu bebas merdeka

KUALA LUMPUR 21 Okt. – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kedudukan dan hak-hak Melayu dilindungi sepenuhnya serta “terkunci kemas” dalam Perlembagaan Persekutuan tanpa dapat digugat lagi dan kenyataan ini wajar diterima oleh semua kaum negara ini.

Najib yang juga Presiden UMNO berkata, asas berkenaan adalah kontrak yang dimuafakat bapa-bapa pengasas yang mewakili semua kaum ketika negara di ambang kemerdekaan.

“Seandainya mempunyai majoriti dua pertiga dalam Parlimen pun, tidak akan mampu mengubah setitik apa jua, tanpa kebenaran Majlis (Raja-Raja) yang dianggotai sembilan orang Raja-Raja Melayu.

“Dalam kata lain, sia-sia sahaja jerit pekik untuk menggunakan peruntukan tentang kerakyatan bagi mengancam kaum lain kerana peruntukan yang tertulis ini begitu konkrit, sekalipun darurat diisytiharkan, ia tetap tidak boleh disinggung,” katanya ketika menyampaikan ucapan dasar pada Perhimpunan Agung UMNO 2010, di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, hari ini. (...baca lagi)

-----------------------------------
KOMEN: Jika begitu, maka benarlah kefahaman dan penegasan orang bijak pandai dan yang sedar selama ini bahawa orang Melayu tidak memerlukan Umno untuk melindungi atau memperjuangkan hak, kedudukan dan nasib mereka.

Dan benar jugalah kenyataan orang-orang yang celik bahawa selama ini Umno telah mempergunakan kejahilan orang Melayu tentang hal ini untuk memperpanjang hayat politik dan jangkauan tangan kotor mereka dengan memposisikan parti korup mereka sebagai pembela hak dan kepentingan Melayu yang sebenarnya tidak pernah tercabar itu.

Justeru, bukankah orang Melayu sekarang boleh menarik nafas lega kerana terlepas daripada momok Umno selama ini tentang ancaman terhadap hak dan kedudukan mereka, sekali gus boleh berfikir dan bertindak bebas tanpa perlu lagi menelan kelemahan, kegagalan, ugutan, tipu-daya, penghinaan serta sifat buruk para pemimpin Umno selama ini semata-mata kerana terpaksa atas nama melindungi hak dan kedudukan mereka daripada ancaman?

BEBAS ORANG MELAYU! JADILAH BANGSA MERDEKA YANG SEBENAR-BENARNYA! TUAN-TUAN TIDAK MEMERLUKAN UMNO!

Thursday, October 14, 2010

interesting

saya terbaca dua artikel berisi berikut berhubung isu penggunaan kalimah allah: a. use of the 'allah' term: what next? (part 1) and b. 'allah' term: true liberty of conscience (part 2)

Thursday, September 30, 2010

perhati-perhatikan kami, ayah


Hutan yang lepas jadi istana buronan
Anak yang yatim datang menghampar salam
Tiada cukai, tiada ufti
Tiada yang kaya, tiada yang miskin
Bahagian adil untuk semua dari dulang alam
Banyak yang salah perlu dirungkai
Di dalam negeri kuasa bertualang.

Perhati-perhatikan kami, ayah.

------------------------

The greenwood is the outlaw’s friend
Now the orphan boys make us welcome
No tax, no tithe
Nobody rich, nobody poor
Fair shares for all at nature’s table
Many wrongs to be righted
In the country of King John.

Watch over us, Walter.


-------------
(Dari filem Robin Hood, lakonan Russell Crowe, Kate Blanchett dll terbitan Universal Pictures dan Imagine Entertainment.)

Wednesday, September 29, 2010

bahasa kebangsaan

saya terbaca artikel terbaru helen ang bertajuk Why M'sian First is a joke di lamanweb malaysiakini baru-baru ini. berikut adalah komen dan respons saya terhadap artikel tersebut.

-------------------------

Saya mengucapkan terima kasih dan setinggi-tinggi tahniah kepada cik Helen kerana menyahut cabaran saya sebelum ini supaya turut mencadangkan jalan keluar bagi isu-isu atau masalah-masalah masyarakat kita yang ditimbulkannya lewat artikel artikel beliau dan tidak sekadar mengemukakannya sebagai polemik yang suram dan hodoh.

Sememangnya bahasa merupakan jambatan dan wahana yang paling praktis dan berkesan dalam membina dan memupuk kefahaman, persefahaman, sikap saling menghormati dan menerima, semangat kekitaan dan lain-lain seterusnya.

Malangnya dalam pengalaman kita bernegara, bahasa kebangsaan telah tidak diberi peluang dan kepercayaan yang penuh serta tidak berbelah bagi dalam memenuhi peranannya itu sejak hari pertama kita wujud sebagai sebuah negara Merdeka.

Lebih malang lagi, keadaan ini menjadi semakin buruk sejak akhir-akhir ini apabila sisi-sisi parokial masyarakat kita yang bertegas dengan jati diri parokial mereka lama dahulu, kini telah tumbuh dan matang dalam kerangka itu dan menerimanya sebagai kerangka yang sah, benar dan bermanfaat, sekali gus mencurigai kerangka bersama yang lebih besar dan inklusif. Malah, ia kadang-kadang dilihat sebagai ancaman kepada keselamatan dan kejayaan kerangka parokial masing-masing.

Akibatnya bahasa kebangsaan, sebagai organisme kemanusiaan yang hidup, terus berkembang melalui penggunaan, pengalaman dan kegunaannya di kalangan penutur penuturnya yang lazim dan teramai.

Justeru parokialisme yang wujud dalam masyarakat kita mengambil bentuk kelompok-kelompok etnik bahasa dan budaya, maka bahasa kebangsaan yang seharusnya menjadi bahasa bersama turut menerima kesan buruk daripadanya dalam bentuk ia tidak sepenuhnya berkembang sebagai bahasa ekspresi simbol-simbol budaya, kepercayaan, nilai dan lain-lain yang bersifat eksklusif bagi sebahagian masyakat kita yang tidak menggunakannya secara lazim dan pada aras penggunaan yang lebih tinggi dan ilmiah. Ia sebaliknya hanya digunakan di aras basahan atau pasar semata-mata.

Lanjutan daripada itu, bahasa kebangsaan itu sendiri kemudiannya dilihat sebagai bahasa eksklusif satu kumpulan etnik pula - akibat perkembangannya yang sedemikian rupa dan juga kegagalan menguasainya di pihak yang lain - sekali gus semakin merendahkan upaya dan peranannya sebagai bahasa bersama dengan peranan dan sifat bersama juga.

Cadangan cik Helen supaya DAP belajar untuk menguasai dan menghormati bahasa kebangsaan adalah cadangan ke arah yang betul dan tepat. Malah bagi saya, cadangan itu tidak tertakluk kepada DAP semata-mata, tetapi semua orang, supaya suatu hari nanti masyarakat kita bukan sahaja akan dapat berkomunisasi dalam bahasa kebangsaan pada aras bahasan dan pasar sahaja, tetapi turut berupaya mengungkap konsep-konsep falsafah, agama, sains dan ilmu yang tinggi dan halus dalam bahasa Malaysia yang menjadi milik bersama dan dibina pula secara bersama-sama.

Thursday, September 09, 2010

adat alam

sewaktu keserakahan dan kezaliman mewabak apabila undang-undang menjadi cemeti yang menyiat belikat rakyat, maka buronan akan mengambil tempatnya di alur sejarah...

* * * * *

in times of tyranny and injustice when law oppresses the people, the outlaw takes his place in history...

------------------------
selamat hari raya
maaf zahir dan batin.

Thursday, September 02, 2010

cuba fikirlah sikit...

isu MP serdang, teo nie ching, menyampaikan bantuan dan ucapan ringkas di sebuah surau di kawasan parlimen beliau nampaknya telah menjadi begitu berbelit-belit seolah-olah dunia 'orang melayu' sudah nak kiamat.

saya tidak berminat hendak komen apa-apa tentang isu ini sebab tidak ada isu pun yang hendak dikomen, melainkan sikap tidak senonoh sesetengah orang dan pihak, tetapi itu pun tidak perlu juga dikomen kerana dah tabiat orang dan pihak itu begitu. tabiat merapu dan busuk perut.

cumanya saya hendak kemukakan satu soalan andaian kalau-kalau jawapannya boleh membuka sedikit mata kita yang selalu terpejam itu.

soalannya: jika seorang profesor matematik wanita, yang beragama yahudi dan telah menghasilkan lebih seratus buku dan makalah ilmiah dalam bidangnya, berminat untuk memberikan tuisyen percuma bagi subjek-subjek matematik, matematik tambahan dan fizik kepada pelajar-pelajar islam di dalam masjid negara, kuala lumpur, selama 6 bulan berturut-turut selama 5 tahun, sebagai persiapan untuk mereka mengambil peperiksaan stpm atau peperiksaan-peperiksaan yang berkaitan, maka apakah kita akan menerima baik niatya itu atau apakah kita akan menolaknya?

Thursday, August 26, 2010

interesting

...live simply, simply live, and ask the simplest questions...*

-----------------------
*petikan dari blog dr azly rahman di bawah tajuk Of wahabbis, wassabes, and wannabes ...

Sunday, August 22, 2010

Ingatan kecil

Semak basah sepanjang denai ke sekolah
Menggigil menyambut kami di pagi lecah.
Kami berhenti di selekoh pohon gajus
Memungut embun berjuntai ke dalam botol
(embun, kata guru kami,
baik sebagai pelembut papan batu ).
Kami rukuk pada daun rimbun
Memenuhi botol dengan pesanan guru.

Ibu membekalku dan adikku
Papan batu, kalam batu, dan sebuah buku
Yang ku panggil “buku pasu bunga”.
Ibu juga membekalkan kami
Keledek rebus dan syiling lima sen
(duit ini, berkali-kali pesan ibu,
hanya penguat semangat,
pulangkan kembali tengah hari nanti ).

Entah berapa lama ku kelek semangat ibu
Berulang-alik ke sekolah dengan botol embun.

--------------------
T. Alias Taib
1950-an

Tuesday, August 17, 2010

Ibuku

Ibuku mempunyai seribu mimpi
Yang dipikulnya tiap hari
Sambil menimangku ia pun menyanyi:
Timang tinggi-tinggi,
Dapur tak berasap,
Bila besar nanti,
Jangan masuk lokap.


Ibuku tidak mengenal buku dan sekolah
Tiap pagi terbongkok-bongkok di lumpur sawah
Menggaru betisnya yang dikerumuni lintah.
Hatinya selalu teringat
Suaminya yang mati melarat
Setelah dikerumuni lintah darat.

Ibuku tangannya kasar berbelulang
Mengangkat bata-bata bangunan
Wajahnya dibedaki debu berterbangan.
Ibu tidak pernah mengenal supermarket
Tinggal di bilik sempit
Upahnya buruhnya sangat sedikit.

Ibuku tidak punya TV
Tidak berpeluang pula menontonnya
Tak pernah mengikuti laporan parlimen
Atau ceramah bagaimana menambah jumlah penduduk
Tidak pula tahu adanya forum kemiskinan
Atau pertunjukan masak-masakan
Dengan resepi yang sangat menakjubkan.

Ibuku setiap pagi berulang ke kilang
Bekerja dengan tekun hingga ke malam
Mikroskop itu menusuk matanya dengan kejam
kaburlah mata ibu diselaputi logam.

Ibuku tidak tahu tentang hak asasi
Apalagi tentang seni dan puisi.
Jika ditanya makna melabur
Nama-nama saham yang menjanjikan makmur
Atau tentang dasar pandang ke timur,
Ibu tersenyum menunjukkan mangkuk bubur
Yang melimpah kanji beras hancur.

O ibuku sayang
Di negerimu kau menumpang.
Sesekali kudengar ibu menyanyi
Pantun tradisi caranya sendiri:
Siakap senohong,
Gelama ikan duri,
Bercakap bohong,
Tak boleh jadi menteri.


--------------
Usman Awang
27 Julai, 2007.

Wednesday, August 11, 2010

puasa


puasa
puas dengan yang ada
berpada dengan yang tiada

puasa
solidariti dengan manusia melarat seluruh dunia

puasa
deklarasi politik dan komitmen sosial
bahawa rasul adalah orang terakhir makan selepas umatnya makan

selamat menyambut ramadan al-mubarak
maaf zahir dan batin

Friday, July 30, 2010

manifesto 1955*

Politik
1.Menyemak dan menyusun semula perjanjian Persekutuan Tanah Melayu bagi disesuaikan dengan hasrat rakyat.

2.Berusaha supaya sekalian Ahli-ahli Majlis Mesyuarat, sama ada Majlis Mesyuarat Persekutuan, Negeri, Jajahan, Selat dan Bandaran, hendaklah semua sekali dipilih oleh rakyat.

3.Mengakui kedaulatan Duli-duli Yang Maha Mulia sebagai raja-raja berperlembagaan.

4.Berusaha menghapuskan dasar pintu terbuka, yakni menahan kemasukan orang-orang dagang ke Tanah Melayu, yang membahayakan kedudukan anak negeri.

5.Menjamin kebebasan beragama dan hak asasi manusia.

6.Berusaha dengan bersungguh-sungguh supaya Bahasa Melayu diamal benar-benar sebagai bahasa rasmi kerajaan dan kebangsaan.

7.Berusaha supaya tiap-tiap orang hanya mempunyai satu taraf kerakyatan sahaja.

8.Berusaha dan berikhtiar dengan bersungguh-sungguh bagi mencapai kemerdekaan Malaya dengan secepat mungkin.

9.Berikhtiar bersungguh-sungguh supaya peraturan-peraturan Islam dapat dijalankan dalam masyarakat dan urusan pemerintahan dari satu masa ke satu masa hingga terlaksana cita-cita Islam.

Ekonomi
1.Berikhtiar dengan bersungguh-sungguh supaya dapat didirikan usaha-usaha untuk memajukan pertanian, perusahaan,perniagaan dan pelayaran.

2.Menghapuskan perniagaan yang berupa pembolotan ekonomi (monopoli).

3.Berikhtiar supaya negara tidak berharap semata-mata kepada luar negeri untuk kehidupan rakyatnya.

4.Berikhtiar mengadakan rancangan dan usaha yang tegas bagi membantu perkembangan ekonomi orang-orang Melayu.

5.Berikhtiar supaya penanaman modal luar dapat dihadkan.

6.Berikhtiar mengecilkan perbelanjaan negara dengan seberapa kecil yang boleh dengan memotong segala perbelanjaan yang tidak mustahak.

7.Berikhtiar mengadakan peraturan-peraturan untuk melindungi hak-hak tani, nelayan, buruh, perniagaan, perusahaan dan sebagainya.

Ketenteraan
1.Berusaha supaya diadakan satu askar kebangsaan sahaja untuk menjamin keselamatan negara.

2.Berusaha supaya askar-askar luar dikurangkan dengan seberapa banyak yang boleh dan supaya tempat mereka diganti dengan askar-askar kebangsaan sahaja.

3.Berikhtiar dengan sehabis tenaga supaya Darurat dapat ditamatkan dan supaya undang-undang darurat dihapuskan.

4.Berusaha supaya diadakan perkhidmatan negara untuk menjaminkan keselamatan negara.

5.Menggalakkan supaya rakyat mula mengambil sebahagian dalam pertahanan negara ini,

Pelajaran dan pendidikan
1. Mengambil langkah supaya tiap kanak-kanak mendapat pelajaran percuma yang bersesuaian dengan kemajuan.

2. Pelajaran agama Islam hendaklah diberikan kepada kanak-kanak beragama Islam.

3. Berikhtiar supaya pemerintah dapat mengadakan sekolah-sekolah dewasa dengan seberapa segera, terutama pada bahagian pertukangan dan ekonomi.

4. Berikhtiar dan berusaha supaya sekolah-sekolah Melayu yang ada sekarang ini menjadi pokok bagi sekolah negara dengan memperluaskan dan mempertinggikan tingkatan darjah pelajarannya bersesuaian dengan dasar negara.

5. Berikhtiar mengambil perhatian yang berat terhadap perkembangan pendidikan akhlak bagi meninggikan mutu dasar pelajaran.

Kebajikan
1. Berikhitiar dengan bersungguh-sungguh supaya tahanan-tahanan Darurat dapat dibebaskan dengan segera atau dihadapkan ke muka pengadilan.

2. Berikhtiar supaya dapat menjalankan undang-undang terhadap perkara-perkara pelacuran, perjudian, minuman keras, pemakanan riba dan sebagainya.

3. Mengadakan peraturan-peraturan yang tegas mengenai penghiburan, pertunjukkan, bacaan, filem-filem dan sebarang apa juga yang boleh menyebabkan jatuhnya akhlak rakyat.

4. Berikhtiar membaiki kesihatan, terutama di kawasan luar bandar.

5. Berikhtiar memperbaiki nasib fakir miskin dengan mengadakan rancangan-rancangan yang menjamin hak hidup mereka.

6. Berikhtiar dan berusaha supaya hal-hal kebajikan tempatan diselenggarakan dengan sebaik-baiknya.

-------------------------------------
*Manifesto PAS bagi menghadapi Pilihan raya Umum 1955, dalam Kamarul Zaman Haji Yusoff, 1999, Perjuangan Penuh Cabaran, Kota Bahru: Qamar Publishing, hlm 5-6.

Thursday, July 29, 2010

gluttony at ramadhan

setiap kali datangnya bulan ramadhan, saya akan teringat akan artikel ini yang ditulis oleh mendiang m g g pillai. biarpun ditulis oleh seorang bukan-muslim dan pahit isinya, namun saya kira ia benar dan tepat. dan sebagai kebenaran, ia wajar diterima dan diinsafi biar dari manapun ia datang...
------------------------


Gluttony at Ramadhan

By M.G.G. Pillai

Gluttony is not what one associates with Ramadhan. In Malaysia it is. One need not look far to see why. The 14 hours of fasting is seen as an imposition that must end with a banquet, to eat as much as one would not at other times, whatever it costs.

Hotels find creative ways to encourage patrons to eat as much as they can as expensively as possible. And people do not break their fast alone. They bring along friends and bills of RM600 a day are common.

One hotel offers a Ramadhan Special for RM400, for which you get a better-than-average room, the breaking of fast and the early morning repast before beginning it the next morning; another offers a Ramadhan buffet at RM75, though most charge RM50 each.

It is an occasion, as Islam requires, a time for reflexion, thanksgiving to Allah, strengthen one's faith by knowing what it is to suffer hunger pangs, that faith does not come easily. Instead it has become an excuse to flaunt one's wealth, or rather expense account, by turning it into a gastronomic festival. It is now an excuse to throw parties in the name of Islam, with a perfect reason to do so.

Those who cannot afford these astronomical prices are encouraged to gluttony by the smaller and less well-known establishments with a smaller selection and far cheaper. But make no mistake. They also offer gluttony as the main course. This is officially encouraged. When the Prime Minister and his cabinet break fast, it is to partake in a feast.

The Pesta Ramadhan, which are a feature of the fasting month, sells mostly food. The stalls that open up during the month, usually illegally, come to sell food. Ramadhan is now an officially sanctioned licence to ignore the tenets of the faith, and pig at the dining table.

A friend of 40 years, a retired civil servant, apologises for the "poor" fare at his table. "I was working then and could afford a better table", he said as if it explained everything.

In a sense, it does. Ramadhan in Malaysia is to show off one's usually ill-gotten wealth. When cabinet ministers, mentris besar, and state executive councillors get an official allowance (for cabinet ministers, it was once RM10,000 for Hari Raya and for breaking fast, but it must be higher now) it encourages this nationwide chasing the tail to show one's importance.

It is an arrogance of the newly rich, usually without working for it, that encourages this deliberate gluttony. Every need and desire is reduced to a value, and it is this that determines where one stands in society.

Malaysia is not alone in this. I first noticed this in Pakistan more than a decade ago. The very rich are very rich indeed, and gluttony at Ramadhan is one way they tell the world they are who they are. But they are strengthened by the civil servants and other denizens of the middle to upper classes in almost every society where this is all too prevalent.

Walk into any diplomatic function in the sub-continent, and you find every one rushing for the food that it is soon picked so clean that the vultures would be jealous.

But is this how Malaysians break their fast? I saw a Malay labourer, his wife and child break fast with KFC fried chicken. It was cheaper than cooking at home. Stall food is cheap but one tends to eat too much and "I cannot afford that".

In Malaysia, even amongst the poor, Ramadhan is linked to food, lots of it. But non-Malay Muslims break their fast differently: they eat a sweet fruit, if dates are unavailable or unaffordable, tea and a savoury. It is much later that they sit down to a modest meal.

The Indonesian stops eating about midnight and fasts for about eighteen hours, breaks it with a light meal and eats nothing until midnight. The Indian Muslim generally is abstemious about his food during the fast.

Fasts like Ramadhan exist in every religion. The Christians have Lent. Hindus do fast before and during some festivals and always before and during a pilgrimage, the most common is the 41-day milk-and-banana fast that devotees undertake pilgrimages.

In the other religions, there is no licence to gluttony as we see amongst Muslims in Malaysia. The food served on feast days at temples, both Buddhist and Hindu, are for devotees and the poor.

One should therefore take fasts in one's stride. A religious observation should not be a licence for indolence. But it has become. One need look far to confirm this. Professional Malays behave as if obligations should not be met during Ramadhan, and often absent themselves, or turn up for work late. It is a national disease.

This general tiredness, officially encouraged if not discouraged, makes it certain that work does not get done and mishaps aplenty. This is now so prevalent that little gets done during the month. It should not. But the government encourages this, by not making examples of those who blatantly flout it.

Somehow Malays in Malaysia believe that the forms of the Ramadhan fast is more important than observing it for what it is, as an article of faith. So, it was not surprising that a Malaysian brigadier and several senior officers of a Malaysian division in East Malaysia during Indonesia's confrontation were shot dead during their evening fast.

The Koranic rules have exceptions when doing one's duty exceeds the rituals and forms of the religion. Nothing as dramatic has happened since in Malaysia. Nothing would. But does it need to?

When millions of Muslims believe they should be compensated and allowed special rules when observing the requirements of their faith. But this is still no excuse for the annual gluttony at Ramadhan. (Harakah, 15th January, 2001)

Friday, July 23, 2010

getting crafty

after the wc2010, i was rather preoccupied with work and some creative projects, i.e. designing and making paper lamp shade. all 100% hand made and assembled. just trying out some ideas, first out of boredom, but eventually it seems interesting to dwell into a little bit more seriously, but surely it was never out of frustration because spain won the cup.

just an example...


or two...


or three, why not...

Thursday, July 08, 2010

welcome WC 2014


with a heavy heart, i hereby declare the WC 2010 close.

my vengeance


just a simple, plain and basic one: octopus tempura, fresh herbs, a dash of sambal belacan and some rice. the tempura tasted exceptionally sweet, considering the occasion.

as for dessert, i had tapai pulut. yup, just to add some ethanol to the system, to slow down the digestion process so that my body can really savour the taste and juices of paul the slimy, throat wrangling and back-stabbing octopus.

i washed it all down with a glass of iced-lemon tea. then, i was whistling my victory with some dannish tobacco on my old faithful british pipe.

what an eventful and satisfying day knowing that your enemy is diminishing peacefully inside your very own bowels, while you walk the earth with your head held high and a whistle on your lips. hah!

spain or holland can celebrate their eventual WC 2010 victory any way they like, i am enjoying mine.

sambal sotong


2nd semifinal WC 2010: germany 0, spain 1.

i would like to have paul the octopus as my sambal nasi lemak tomorrow morning. clearly, as predicted even by me, germany were just out of juices. they were never in the game at all.

bah, what a boring final it would be, unless holland and spain really rise up to the occasion for football's sake. if not, this WC 2010's final will be a dull, forgettable anti-climax. no great ideas and imagination and no great characters. zilch.

Wednesday, July 07, 2010

pada waktu ini tahun lepas...


pada waktu ni, satu tahun yang lepas, ayahanda abah saya kembali ke rahmatullah di hospital sultan hj ahmad shah, temerloh. beliau meninggal dunia di katil hospital selepas minum pagi. arwah sempat bergurau dengan emak, betapa 'sedapnya' kalau dapat merokok ketika itu.

petang sehari sebelumnya saya membawanya ke wad kecemasan hospital berkenaan kerana beliau mengadu sakit-sakit belakang. itu bukan kali pertama saya membawanya ke hospital atas sebab yang sama, tetapi pada petang itu, keadaannya agak cemas sehingga beliau dimasukkan ke zon merah wad berkenaan.

menyedari keadaan tersebut, saya bergegas balik ke rumah emak untuk memberi makluman, sekali gus meminta keluarga bersiap-siap kalau-kalau ajal abah tiba. keadaan abah agak pulih selepas itu, tetapi dimasukkan ke wad untuk pemerhatian. keadaannya stabil sepanjang malam.

pada pagi keesokan harinya, kakak, yang bermalam di hospital bersama-sama emak, menghantar pesanan ringkas menyatakan tekanan darah abah jatuh sedikit, saya menjangka barangkali itu kesannya ubat penahan sakit yang diterima beliau dan juga kerana keletihan.

justeru, ketika tiba di hospital, saya agak lengah di tempat parkir. akhirnya, ketika masih di tempat parkir, saya sekali lagi menerima pesanan ringkas daripada kakak bahawa abah telah kembali menemui tuhannya dengan mudah dan pantas di katil sakit. emak dan kakak berada di sisinya.

lalu saya mula menghantar pesanan ringkas kepada saudara-mara, keluarga dan rakan-taulan arwah abah seingat mungkin. rakan-rakannya ramai, jadi tak berupayalah saya menghubungi semuanya. saya hanya menghubungi rakan-rakannya yang saya jangka akan dapat menghubungi rakan-rakan yang lain pula.

alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan pantas sekali. terasa seperti arwah tidak lagi mahu menunggu lama. beliau seperti mahu berlumba kembali ke bumi. daripada pengurusan jenazah, penyediaan tanah kubur, perjalanan terakhir ke rumah, lalu ke masjid, semuanya seperti air jeram sungai tembeling, deras dan bersih.

arwah sempat disembahyangkan sebanyak tiga kali, iaitu di bilik jenazah hospital, di rumah dan di masjid. akhirnya arwah telah disemadikan di tanah perkuburan masjid kg tanjung besar selepas solat asar. semuanya kemudiannya selesai sebelum maghrib.

mati mudah di sisi keluarga dan dihantar ke kubur oleh rakan-taulan. datok abd rahim bakar, rakan rapat arwah abah sejak sekian lama, yang telah menjejakinya ke perkampungan abadi selang dua bulan selepas itu, turut hadir mengucapkan selamat jalan. indah.

-----------------------------
Nota foto: Jeram Perahu, Ulu Tembeling.

boring


1st semi-final WC 2010: holland 3, uruguay 2.

finally holland made it to the finals after a lapse of 20 years. to me, this game was an anti-climax. both teams have played their juices out in the previous one. not much ideas, nor imagination. it was a routine and boring weekly league game, not a world cup stuff. both teams do not make interesting finalists. unlucky ghana should be a better choice.

2nd semifinal WC 2010: germany vs spain.

i think germany will have a tough time this time around. spain is surely a no push over. they might face the same syndrome as holland and uruguay, i.e reaching their peak in the quarter-final game against argentina. if they are not careful and their hunger for victory have somewhat subsides, then iniesta, xavi and villa will be their doom.

Sunday, July 04, 2010

oooppssss...


germany 4: argentina 0.

i'll reserve comment so as not to hurt the feelings of our last tango in cape town friends, but i will say this: arRgeNTinA was blitzkrieged by a TEAM called germany. hehe.

Thursday, July 01, 2010

you shall not pass...


my take on saturday’s clash of the titans between germany and argentina in WC 2010 third quarter finals, would be like the duel between gandalf the grey, of the lord of the rings, with balrog, the fire of udun, on the bridge of khazad-dum of moria, and hence his famous command and warning, ‘you shall not pass’ and eventual transformation into gandalf the white.

since i am betting on the companionship of klose, podolski, muller, lahm, schweinsteiger, khedira, oezil and all, to finally face brazil in the final battle, i guess the question of who represents the hordes of balrog, cave trolls and orcs, should be considered as purely academic...

---------------------------------
BE WARNED: whosoever supports argentina, so willingly and consciously supports the idea of diego armando maradona running buck naked on the streets of buenos aires. oo lord, please no. an act of total disgrace to all MANkind and the greatest humiliation to the proud tradition of the rugged cowboys of the pampas, the gauchos, and of course, the passionate and classy tango.

as for diego himself, he will surely fall from grace as the man who single-handedly salvage the pride of his nation over losing falkland islands to united kingdom with his ‘a little with the head of maradona and a little with the hand’s of god’ little dark trick in WC 1986.

LO AND BEHOLD: some things are just meant for private viewing and usage...hehe.

Wednesday, June 30, 2010

the last bend


Netherlands vs Brazil – 2nd July, 10pm
Uruguay vs Ghana – 3rd July, 2.30am
Argentina vs Germany – 3rd July, 10pm
Paraguay vs Spain – 4th July, 2.30am

I would like to see Brazil, Ghana, Germany and Spain in the semi-finals. One each from Latin America and Africa and two from Europe - one west and one ‘east’. Asia has still to find it’s way in, though.

Let’s have a look at each quarter-finalist countries - their facts and figures, as it is:

Netherlands
a. Area: 41,526 km square (135th)
b. Population: 16,620,900 (61st)
c. Density: 400.3/km square (28th)
d. GDP (Nominal): $794,777 billion
e. Per capita: $48,233
f. Government: Parliamentary/Constitutional Monarchy
g. Language: Dutch
h. Currency: Euro
i. Ethnic groups: Dutch (80%), Others (20%)
j. Capital: Amsterdam
k. Anthem: Het Withelmus/The William
l. Motto: Ik zal handhaven/I will endure
m. Human Development Index: 0.964 (6th)

Brazil
a. Area: 8,514,877 (5th)
b. Population: 192,272,890 (5th)
c. Density: 22/km square (182nd)
d. GDP (Nominal): $1.574 trillion
e. Per capita: $8,220
f. Government: Presidential Federal Republic
g. Language: Portugese
h. Currency: Real
i. Ethnic groups: (n.a)
j. Capital: Brasilia
k. Anthem: Hino Nacional Brasileira
l. Motto: Ordem e Progresso/Order and Progress
m. Human Development Index: 0.813 (75th)

Ghana
a. Area: 238,535 km square (81st)
b. Population: 23,837,000 (48rd)
c. Density: 99.9/km square (103rd)
d. GDP (Nominal): $18 billion
e. Per capita: $755
f. Government: Constitutional Democracy
g. Language: English, Akan
h. Currency: Ghanaian Cedi
i. Ethnic groups: (n.a)
j. Capital: Accra
k. Anthem: God Bless our Homeland Ghana
l. Motto: Freedom and Justice
m. Human Development Index: 0.553 (136th)

Uruguay
a. Area: 176,215 km square (90th)
b. Population: 3,494,382 (131st)
c. Density: 19.8/km square (195th)
d. GDP (Nominal): $31,528 billion
e. Per capita: $9,425
f. Government: Presidential Republic
g. Language: Spanish
h. Currency: Uruguayan Peso
i. Ethnic groups: White (88%), Mestizo (8%), Black (4%)
j. Capital: Montivideo
k. Anthem: Himno Nacional Uruguayo
l. Motto: Libertad o muerte/Freedom or Death
m. Human Development Index: 0.865 (50th)

Germany
a. Area: 357,021 km square (63rd)
b. Population: 81,757,600 (14th)
c. Density: 229/km square (55th)
d. GDP (Nominal): $3.352 trillion
e. Per capita: $40,874
f. Government: Federal Parliamentary Republic
g. Language: German
h. Currency: Euro
i. Ethnic groups: German (91.5%), Turkish (2.4%), Others (6.1%)
j. Capital: Berlin
k. Anthem: Das Lied der Deutschen/The Song of Germany
l. Motto: (n.a)
m. Human Development Index: 0.947 (22nd)

Argentina
a. Area: 2,766,890 km square (8th)
b. Population: 40,134,425 (31st)
c. Density: 15/km square ((168th)
d. GDP (Nominal): $310,065 billion
e. Per capita: $7,725
f. Government: Federal Presidential Republic
g. Language: Spanish
h. Currency: Peso
i. Ethnic groups: European (86.4%), Arab and East Asian (4%), Amerindian (1.6%)
j. Capital: Buenos Aires
k. Anthem: Himno Nacional Argentino
l. Motto: En union y libertad/In Unity and Freedom
m. Human Development Index: 0.866 (49th)

Spain
a. Area: 504,030 km square (51st)
b. Population: 45,989,016 (27th)
c. Density: 91/km square (106th)
d. GDP (Nominal): $1.464 trillion
e. Per capita: $31,964
f. Government: Parliamentary Democracy/Constitutional Monarchy
g. Language: Spanish, Aranese, Basque
h. Currency: Euro
i. Ethnic groups: Spanish (87.8%), Romanian, Moroccan, Ecuadorian and British (12.2%)
j. Capital: Madrid
k. Anthem: Marcha Real/Royal March
l. Motto: Plus Ultra/Further Beyond
m. Human Development Index: 0.955 (15th)

Paraguay
a. Area: 406,752 km square (59th)
b. Population: 6,349,000 (101st)
c. Density: 15.6/km square (203rd)
d. GDP (Nominal): $28,452 billion
e. Per capita: $4,700
f. Government: Constitutional Presidential Republic
g. Language: Spanish, Guarani
h. Currency: Guarani
i. Ethnic groups: Mestizo (95%), Others (5%)
j. Capital: Asuncion
k. Anthem: Paraguayos, Republica o Muerte/Paraguay, Republic of Death
l. Motto: Paz u Justicia/Peace and Justice
m. Human Development Index: 0.761 (n.a)

-----------------

Malaysia

a. Area: 329,845 km square (66th)
b. Population: 28,310,000 (43rd)
c. Density: 85.8/km square (114th)
d. GDP (Nominal): $191,463 billion
e. Per capita: $6,896
f. Government: Federal Constitutional Elective Monarchy/Parliamentary Democracy
g. Language: Malay
h. Currency: Ringgit
i. Ethnic groups: Malay (54%), Chinese (25%), Indians (7.5%), Other Bumiputera (11.8%), Others (1.7%)
j. Capital: Kuala Lumpur
k. Anthem: Negaraku/My Country
l. Motto: Bersekutu Bertambah Mutu/Unity is Strength
m. Human Development Index: 0.829 (66th).

-----------------------------------
Source: Wikipedia, respective countries.
Note: Malaysia is not a party to WC 2010 quarter finalists (@#!!%$&%$#@!!!), but included still to make the comparison between countries more real and closer to the heart and imagination.

Monday, June 28, 2010

bye-bye


germany 4 - england 1. was it a suprise? saw it coming a mile away. hehe.

next: germany vs argentina. objective football vs subjective football. hmmm, very interesting indeed. pity that they should meet at this stage. this time around, my bet is on klose and co.

Friday, June 25, 2010

masa dan perubahan


peranchis dan itali terkeluar daripada persaingan piala dunia 2010. kedua-duanya bekas johan baru lalu, tetapi kali ini gagal untuk melepasi pusingan pertama pun.

bagi saya, rumusannya cuma satu, masa telah berubah tapi kedua-dua pasukan ini masih lagi terlalu bergantung kepada pemain-pemain dan strategi permainan lama. kedua-duanya masih mahu hidup dalam kenangan kemenangan lampau.

prinsip yang sama adalah terpakai pada semua perkara dan semua kelompok makhluk. sekiranya ia gagal dipatuhi, maka akan berlakulah kezaliman, kehampaan, pembohongan dan segala kedurjanaan yang boleh difikirkan oleh manusia.

cumanya, dalam permainan bola sepak atau sukan-sukan lain, prinsip ini terlaksana secara tegas dan telus, tanpa mana-mana pihak atau individu dapat mengatasinya - itali dan peranchis terpaksa berhadapan dengan hakikat itu kali ini...

------------------------
Nota: sebagai peminat setia peranchis sejak zaman platini, cantona dan tentu-tentunya zizou, saya mahu kepala raymond domenech digilotinkan kerana gagal menaksir perubahan yang berlaku dan bertindak-balas sewajarnya terhadap perubahan-perubahan tersebut. dalam pada itu, saya mengelu-elukan pelantikan laurent blanc sebagai pengurus les bleus yang baru.

Monday, June 21, 2010

adat manusia...


wahai anak dengarlah amanah
adat manusia tiada sempurna
ada lebih ada kurangnya
ada buruk ada baiknya
ada bodoh ada cerdiknya
ada kaya ada miskinnya
ada tinggi ada rendahnya
ada besar ada keciknya
ada tuah ada celakanya
ada setia ada durhakanya
ada taat ada khianatnya
ada alim ada zalimnya
ada berani ada pengecutnya
ada pembangkang ada penurutnya
ada sabar ada ingkarnya
ada tabah ada goyahnya
ada senonoh ada lecohnya
ada berbudi ada kejinya
ada lurus ada bengkoknya
ada beriman ada menyemannya
ada beradat ada murtadnya
ada menang ada kalahnya
ada senang ada susahnya.

Friday, June 18, 2010

peka, peka, peka...


simbol menguasai dunia; bukan kata-kata, bukan undang-undang - kung fu tze

Tuesday, June 15, 2010

hassan hj shukri (1939-2010)


saya berkesempatan mengenali almarhum ustaz hassan shukri secara bersemuka beberapa kali. pertama, di balai islam kg sungai rabit, temerloh pada lewat 1970-an ketika beliau datang berceramah di markaz pertama pas di kawasan temerloh itu.

kali kedua ialah ketika saya menuntut di ibu kota pada awal 1980-an dan kali terakhir pada pertengahan tahun lepas dalam beberapa sesi mesyuarat jawatankuasa penulisan buku sejarah pas di ibu pejabat harakah, kuala lumpur.

dalam kesemua pertemuan ini dan daripada kelibat beliau dalam sejarah politik dan pergerakan islam yang panjang di negara ini, sudut dirinya yang paling memberi kesan kepada saya, ialah wajah ceria dan sikap positifnya yang seolah-olah tak bertepi itu.

sebagai antara aktivis dan pemimpin paling kanan dalam pas, keperitan zaman-zaman awal yang dilalui beliau, menjadikan positivisme dan sikap percaya diri itu sebagai sifat kekal dalam dirinya. semangat dan daya hidupnya sentiasa membuak-buak dan cergas.

ketika berpeluang beberapa kali mendengar beliau bercerita tentang kesukaran zaman tersebut, saya percaya, apa-apa yang dihadapinya pada zaman kini hanyalah buah-buah perjuangan silam yang manis-manis belaka, sehinggalah ketika beliau kembali kepada tuhannya hari ini, iaitu sehari selepas beliau pulang daripada muktamar parti yang digendong dan dipupuknya sejak sekian lama itu.

hakikat bahawa beliau masih boleh dan bersedia memandu dari kota baru pada umur 71 tahun atas nama perjuangan dan parti menceritakan segala-galanya tentang manusia bernama hassan hj shukri ini.

barangkali, sama seperti almarhum ayahanda saya sendiri yang beria-ria mahu pergi ke pertemuah para penulis di ibu kota walaupun dalam keadaan uzur, lalu pulang ke rahmatullah dua hari selepas itu, almarhum ustaz hassan shukri juga begitu - mahu melihat pohon yang ditanamnya buat kali terakhir; mahu bersua muka dengan kawan-kawan buat kali penghabisan - bagi mengesahkan komitmen masing-masing yang tak pernah padam itu kepada perjuangan dan cita-cita. mahu hidup dan mati sepuas-puasnya; tanpa ralat, tanpa kecewa.

sebagai editor di unit buku harakah, saya sudah lama merancang untuk menerbitkan memoir almarhum serta beberapa orang lain tokoh awal pas bagi merakamkan sejujurnya segala pengalaman dan sudut pandangan mereka tentang diri mereka sendiri, pas dan masyarakat serta politik malaysia amnya.

projek memoir ini sentiasa berada dalam fikiran saya kerana peri-pentingnya pengalaman tersebut dicatatkan sebagai rakaman sahih dan sah daripada mulut orang-pertama, bukannya pandangan orang lain tentangnya.

keberadaan keperluan projek itu dalam fikiran saya adalah sama kerap dan beratnya dengan keberadaan kebimbangan dalam hati saya, kalau-kalau almarhum dan tokoh-tokoh lain itu pergi dahulu sebelum sempat segala khazanah pengalaman itu dirakamkan.

malangnya, pelbagai hambatan dan, paling utama sekali, kelengahan saya sendiri telah menafikan peluang, malah tanggungjawab, menyempurnakan projek tersebut.

lalu kerananya hilang sudah antara bintang-bintang di langit bangsa dan negara sebelum sempat cahayanya diabadikan untuk ingatan, teladan dan warisan generasi berzaman. mahu tidak mahu, saya terasa berdosa atas kegagalan itu.

maaf banyak dan selamat jalan ustaz hassan hj shukri - guru, orang tua dan penunjuk jalan. assalamu'alaikum, wr, wb.

bintang di langit tinggi
berkelip tidak berhenti
tiada siapa peduli
tersilau datangnya pagi.

bintang di langit tinggi
manusia yang punya hati
hidup menabur bakti
berbudi bersetia janji
tertawar bisa berduri
mendingin laut berapi
ustaz hassan shukri
memikul garam berpeti
perginya tidak berganti.

Saturday, June 05, 2010

the road goes ever on and on


the road goes ever on and on
out from the door where it began
now far ahead the road has gone
let others follow it who can.

let them a journey new begin
but i at last with weary feet
will turn towards the lighted inn
my evening-rest and sleep to meet.

-----------------------
B.B - buat tuan ahmad nizam dan tuan muhammad nor atas kepulangan ayahanda mereka, cikgu hj abd hamid mat dan hj osman basir teh, ke rahmatullah, masing-masing pada pagi, jumaat, 4 jun dan subuh, sabtu, 5 jun 2010. allahu-akbar wa lillahi-lhamd.

----------

Apabila sejak akhir ini, seorang demi seorang ayahanda kawan-kawan pulang ke kampung abadi setelah kembalinya ayahanda saya sendiri pada 7 julai tahun lepas, semakin terasa betapa tugas dan tanggungjawab ketuaan itu telah bertukar tangan.

zaman ayahanda kita telah berakhir, dan kini menjadi tugas kita pulalah untuk mengetuai zaman dan meninggalkan pesaka masing-masing, sama ada mulia dan salih atau sebaliknya.

anak-anak lepas merdeka kini adalah bertanggungjawab sepenuhnya ke atas rupa wajah kampung halaman kita di sini. selepas ini giliran kita pula untuk ditanam oleh anak-anak kita sendiri. dan mereka pulalah yang akan menerima dan menilai pesaka yang kita tinggalkan.

dalam kembara panjang kehidupan ini, dengan dasar yang salih, pesaka yang ditinggalkan tali-menali dan silih-berganti itulah yang akhirnya akan terjumlah sebagai sumbangan bersama kita, sama ada secara individu, keluarga atau kolektif, kepada khazanah kemanusiaan dan kemuliaan waris adam dan hawa.

angin nan berselisih
ombak nan memutih
pasir nan beralih
jiwa nan membersih
budi nan tersurih
bakti nan terkelih
pesaka nan terpilih
waris nan menyahih.

Friday, June 04, 2010

likes and dislikes...

"...and many folks like to know beforehand what is to be set on the table; but those who laboured to prepare the feast like to keep their secret; for wonder makes the words of praise louder..."

-----------------------------
Tharkun, The Wanderer.

Friday, May 28, 2010

adat hidup berkaum bangsa


adat hidup berkaum bangsa
tenggang-menenggang rasa merasa
berbaik tidak memilih bangsa
bersaudara tidak memilih rupa
berkawan tidak memilih harta
bersahabat tidak memilih kuasa

segelanggang sama terbilang
seguru seaib malu
sekampung sehalaman
sebaju sepakaian
senasib sepenanggungan
sebeban sepikulan
semangkok sepiring makan
selapik seketiduran

adat hidup bermasyarakat
berbaik-baik jauh dan dekat
sebarang runding dengan muafakat
sebarang kerja dengan sepakat
di situlah tempat tegaknya adat
di situlah tempat berdiri syariat
di situlah jalan dunia akhirat
bila diikut umat selamat

adat hidup dalam bergaul
lahir batin sama setukul
di situlah doa akan terkabul
di situlah kebenaran akan timbul.

Thursday, May 27, 2010

get it...


"...get busy living or get busy dying."

----------------------
Red of The Shawshank Redemption.

Wednesday, May 26, 2010

sangka-sangkaan (2)

apa tanda melayu beradat
bersangka baik menjadi sifat

apa tanda melayu beriman
bersangka baik jadi pegangan

apa tanda melayu berbudi
baik sangka melekat di hati

apa tanda melayu berilmu
berbaik sangka tak pilih bulu

wahai anakanda intan terpilih
bersangka baik jangan memilih
jauhkan segala silang selisih
hiduplah engkau kasih-mengasih

wahai anakanda permata urai
bersangka baik hendaklah pakai
supaya kusut cepat selesai
silang sengketa menjadi damai

orang daik memasang pukat
dapat yu berekor pendek
orang baik memegang adat
adat melayu bersangka baik

orang bintan memetik nangka
rasanya manis sedap dimakan
orang beriman berbaik sangka
mukanya manis lakunya sopan.

Tuesday, May 25, 2010

trivia: akulah oliphaunt itu

kelabu macam tikus
besar macam rumah
hidung macam ular
bikin bumi bergegar
bila redah hutan
pokok patah aku lalu
tanduk dalam mulut
jelajah selatan negeri
kibas telinga besar
umur panjang menahun
aku pusing keliling
tak pernah aku baring
walau untuk mati
akulah oliphaunt
aku paling besar
gadang, tua dan tinggi
jika tuan terjumpaku
jangan tuan lupa
jika kita tidak bertemu
tuan fikir aku tipu
akulah oliphaunt itu
aku bukan hantu.

Monday, May 24, 2010

kalam dan pedang

segala pekerjaan pedang itu boleh dibuat dengan kalam
adapun pekerjaan kalam itu tidak boleh dibuat dengan pedang
dan beberapa ribu dan laksa pedang yang sudah terhunus
dengan segores kalam jadi tersarung...

--------------------------------
Raja Ali Haji, Mukaddimah kepada kitab Bustan Al-Katibin.

Friday, May 21, 2010

sangka-sangkaan (1)


siapa suka bersangka buruk
lambat laun kepalanya pesuk

siapa suka bersangka buruk
budinya jahat hatinya busuk

siapa suka bersangka buruk
ke dalam majlis tidakkan masuk

siapa suka bersangka buruk
ke tengah ke tepi orang mengutuk

siapa suka bersangka buruk
orang melaknat hidup pun teruk

siapa suka bersangka buruk
dunia akhirat badan terperuk

siapa suka bersangka jahat
sahabat menjauh saudara tak dekat

siapa suka bersangka jahat
langkah terhalang rezeki terhambat

siapa suka bersangka jahat
tua sengsara mati pun sesat

siapa suka bersangka jahat
akal tak betul hati berkarat

siapa suka bersangka jahat
ke laut merana ke darat melarat

siapa suka bersangka jahat
hinalah hidup dunia akhirat.

yang dikatakan pemimpin (1)

yang dikatakan pemimpin
elok lahir sempurna batin
eloknya boleh ditengok
sempurnanya boleh dirasa

elok duduk dengan tegaknya
elok tingkah dengan lakunya
elok budi dengan bahasanya
elok tegur dengan sapanya
elok tutur dengan katanya
elok langkah dengan lenggangnya

sempurna iman dengan takwanya
sempurna akal dengan fikirnya
sempurna ilmu dengan amalnya
sempurna hati dengan pekertinya

yang dikatakan pemimpin
berkata lurus bercakap benar
lurusnya tahan dibidik
benarnya menahan asak

lurus hati lurus akalnya
lurus niat lurus buatnya
lurus lidah lurus tingkahnya
lurus lahir lurus batinnya

benar di mulut benar di hati
benar menurut syarak dan sunnah
benar tegak menurut adat
benar berjalan menurut hukumnya
benar tidak alih beralih.

Wednesday, May 19, 2010

peri pujangga


gil-galad nama si raja bunian
kisahnya hiba pujangga perikan:
kerajaannya akhir adil dan bebas
antara gunung ke laut lepas

pedangnya panjang, lembingnya garang
kilatnya ketopong jauh terpandang
bintang-bintang di langit berpadang
di perisai perak terpancar terang

lama berselang dia menghilang
di mana singgahnya tiada yang bilang
ke dalam gelap tenggelamnya bintang
di mordor tempat bebayang bersarang.

Tuesday, May 18, 2010

the harpers song


gil-galad was an elven-king
of him the harpers sadly sing:
the last whose realm was fair and free
between the mountains and the sea

his sword was long, his lance was keen
his shining helm afar was seen
the countless stars of heaven's field
were mirrored in his silver shield

but long ago he rode away
and where he dwelleth none can say
for into darkness fell his star
in mordor where the shadows are.

insomnia


bila bersama, kita berjaga menunjang malam.
bila tuan tiada, saya tidak boleh tidur.

alhamdulillah atas kedua-dua insomnia ini,
dan juga perbezaan antara keduanya.

----------------------
The Essential Rumi, terjemahan oleh Coleman Barks dan John Moyne, 1995.

Monday, May 17, 2010

pakai olehmu sifat berani


wahai anakanda kekasih hati
pakai olehmu sifat berani
bulatkan tekad teguhkan hati
di jalan allah tempatmu mati

wahai anakanda intan dikarang
sifat berani hendaklah pegang
pantang jantan berbalik belakang
bercawat ekor dalam gelanggang

wahai anakanda buah hati bonda
sifat berani hendaklah jaga
membela hak milik sehabis daya
kalaupun mati tidak mengapa

wahai anakanda cahaya mata
beranikan hati melawan pendusta
kuatkan iman melawan penderhaka
supaya hidupmu tidak sia-sia

wahai anakanda sibiran tulang*
janganlah lari dari gelanggang
daripada malu eloklah hilang
matipun tidak dihina orang

wahai anakanda dengarlah madah
adat lelaki pantang menyerah
asal kerjamu tidak menyalah
hidup matimu di tangan allah

wahai anakanda dengarlah amanat
gagah berani jadikan sifat
pada yang benar engkau menepat
pada yang halal engkau bertempat

wahai anakanda tegakkan kepala
orang teraniaya wajib kau bela
melawan batil jangan kau jera
musuh datang jangan kau kira

wahai anakanda kuatkan tekad
lawan olehmu kerja maksiat
tegakkan syarak dirikan adat
kalaupun mati membawa manfaat

wahai anakanda ibu berperi
di dalam hidup harus berani
musuh jangan dicari-cari
bila datang engkau hadapi

wahai anakanda ingatlah allah
takutlah engkau berbuat salah
beranikan hati kerana lillah
hidup-matimu beroleh berkah.

--------------------------------
Tenas Effendy, Tunjuk Ajar Melayu, Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu dengan kerjasama Penerbit Adicita, Yogyakarta, 2006.

*sibirin tulang - anak, kekasih, buah hati, jantung hati.

Nota foto: Banjaran Titiwangsa

tanah dan jual-beli


"akal warasku memberitahu bahawa tanah tidak boleh dijual beli. tuhan semesta mengurniakan tanah kepada makhluknya untuk tinggal dan bercucuk-tanam setakat yang perlu untuk kelangsungan hidup mereka.

selagi mereka tinggal di situ dan bercucuk tanam, maka mereka berhak ke atasnya, tetapi jika mereka secara rela meninggalkannya, maka orang lain berhak pula untuk tinggal di situ. tiada yang boleh dijual-beli, melainkan benda-benda yang boleh dibawa pindah".

-------------------------------
#Mahkate:wi-meŇ°i-ke:hke:hkwa (bahasa sauk; helang hitam besar atau black hawk), ketua perang puak sauk amerika, 1767-1838.

Friday, May 14, 2010

siapa itu?

Seorang lelaki mendekati pintu Kekasih lalu mengetuknya. Satu suara bertanya, "Siapa itu?" Dia menjawab, "Ini Saya".

Suara itu membalas, "Tiada ruang untuk Saya dan Tuan". Pintu tertutup rapat.

Selepas setahun sendirian dan sengsara, dia kembali lalu mengetuk pintu itu sekali lagi. Suara dari dalam bertanya, "Siapa itu? Dia menjawab, "Ini Tuan". Pintu dibuka untuknya.

-----------------------
#Jelaluddin Rumi

akulah kasih

betapa dekat
jiwamu dengan jiwaku
aku pasti sungguh
setiap fikirmu
mengalir dalam mindaku

aku bersamamu
kini dan esok
bukan seperti si tuan rumah
yang melayanmu
sendirian di temasya

bersamamu aku gembira
setiap ketika
waktu aku mempasrah diri
atau waktu
kau memberiku cintamu

mempasrah diri
adalah urusniaga laba
setiap kali aku memberi
kau membalasnya
seratus ganda

di rumah ini
ada seribu
jiwa yang mati dan kaku
supaya kau kekal di dalamnya
kerana ia menjadi milikmu

segumpal tanah
menjerit riuh
aku pernah menjadi rambut, atau
aku pernah menjadi tulang

dan pada ketika
kau jadi terlalu keliru
tertempik suara
pelukku rapat
akulah kasih dan
aku milikmu pasti.

-------------------------
Rumi, Ghazal 1515, terjemahan Nader Khalili.

dalam cahayamu...

dalam cahayamu aku belajar berkasih
dalam jelitamu bagaimana menganyam puisi
kau menari dalam dadaku
tiada siapa yang melihatmu
tapi kadang-kadang aku ternampak
dan pandangan itu menjadi karya ini.

------------------------
The Essential Rumi by Coleman Banks with John Moyne, 1995.

Wednesday, May 12, 2010

bila hidup tidak muafakat

bila hidup tidak muafakat
banyaklah tumbuh dendam kesumat
seteru banyak musuhpun dekat
sama saudara umpat mengumpat
di sanalah tempat cambahnya laknat.

bila hidup tidak muafakat
banyaklah runding tidak terdedat
banyaklah orang hidup tersesat
kerja yang baik menjadi jahat
di dalam air perahu tersekat.

bila hidup tidak muafakat
fikiran panjang menjadi singkat
suburlah tumbuh dengki dan khianat
banyaklah orang terlanggar adat.

bila hidup tidak muafakat
hutang dan beban tidak terangkat
kerja bertahun mendapat penat
menjauh rahmat dan juga berkat.

------------------------------
Tenas Effendy, Tunjuk Ajar Melayu, Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu dengan kerjasama Penerbit Adicita, Yogyakarta, 2006.

apa tanda orang bersaudara (1)

apa tanda orang bersaudara
yang sedikit sama dirasa
hati gajah sama dilapah
hati kuman sama dicecah
yang sekutu sama dibagi
yang setitik sama diculik
yang secebis sama dikutis
yang secupak sama nampak
yang sepompat sama dapat
yang segantung sama kenyang
yang sepiring sama ditating
yang sebakul sama dipikul
yang sesuap sama dikecap.

apa tanda orang bersaudara
genting tidak memutuskan
sumbing tidak meluakkan
kering tidak menimpaskan
hilang tidak membinasakan
rugi tidak mematikan
laba tidak membutakan
sedap tidak menggelapkan
pahit tidak memeritkan
kasih tidak mencelakakan
sayang tidak mencederakan.

------------------------
Tenas Effendy, Tunjuk Ajar Melayu, Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu dengan kerjasama Penerbit Adicita, Yogyakarta, 2006.

apa tanda melayu (4)

apa tanda melayu jati
di kaki sendiri dia berdiri

apa tanda melayu jati
hidup menumpang dia tak sudi

apa tanda melayu terbilang
pantang menyelit di ketiak orang

apa tanda melayu terbilang
berani tegak dalam gelanggang

apa tanda melayu bertuah
tegaknya tidak harap dipapah

apa tanda melayu bertuah
duduk berdiri hatinya tabah

apa tanda melayu bermaruah
tegaknya kukuh sikapnya gagah

apa tanda melayu bermaruah
seorang diri ke tepi ke tengah

apa tanda melayu beradat
besarnya bukan kerana diangkat

apa tanda melayu beradat
percaya diri menjadi sifat

apa tanda melayu beriman
diri sendiri jadi sandaran

apa tanda melayu beriman
dengan kakinya dia berjalan

apa tanda melayu berakal
duduk berdiri hatinya pukal

apa tanda melayu berakal
percaya diri menjadi bekal

apa tanda melayu berilmu
menumpang orang dia malu

apa tanda melayu berilmu
kemampuan diri dia tahu.

---------------------------
Tenas Effendy, Tunjuk Ajar Melayu, Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu dengan kerjasama Penerbit Adicita, Yogyakarta, 2006.

Monday, May 10, 2010

ada lilin di hati tuan

ada lilin di hati tuan,
sedia untuk dinyalakan.
ada lompong di jiwa tuan
sedia untuk diisi.
tuan rasainya, bukan?
tuan rasai perpisahan
daripada kekasih?
jemput dia ke dalam tuan,
nyalakan api itu.
ingatkan semua yang berkata sebaliknya, bahawa
kasih
datang kepada tuan dengan sendiri,
dan rindu akannya
tidak dapat dipelajari di mana-mana madrasah pun.

----------------------------
Hush, don’t say anything to God: Passionate poems of Rumi, terjemahan Sharam Shiva.

...jangan sesekali patah hati

kawan
jangan sesekali patah hati
jika si kekasih
menyuruh tuan pergi

jika tuan ditinggalkan
jika tuan dibiarkan
esok pasti
tuan akan dipanggil semula

jika pintu ditutup
di muka tuan
teruslah sabar menunggu
jangan segera pergi.

melihat sabar tuan
kekasih tuan akan segera
datang memanggil dengan mesra
menatang tuan seperti pahlawan.

dan jika semua jalan
berakhir dengan kebuntuan
tuan akan ditunjukkan lorong rahsia
tiada siapa yang akan tahu.

si kekasih yang kukenali
tidak teragak-agak memberi
kepada sang semut yang kerdil
kerajaan sulaiman.

hatiku telah kembara
berkali-kali serata dunia
tetapi tidak pernah kutemui
atau akan kutemui
kekasih sedemikian sekali lagi.

ah biarkanku berdiam diri
kutahu kasih tak bertepi ini
akan tiba jua
untuk tuan dan tuan dan tuan.

-----------------------
Rumi, terjemahan Nader Khalili.