Wednesday, February 24, 2010

reaching god

for your sake, i hurry over land and water:
for your sake, i cross the desert and split the mountain in two,
and turn my face from all things,
until the time i reach the place
where i am alone with you.


-------------------------

menggapai tuhan

keranamu, kurentasi darat dan laut
keranamu, kuseberangi sahara dan belahi gunung
dan palingkan wajahku daripada yang lain
hingga waktu aku tiba ke situ
lalu aku bersendiri denganmu.

--------------------------
Perfume of the Desert, Al-Hallaj; edited by Andrew Harvey.

1 comment:

mamadou said...

Assalamualaikum Tuan Syed

Buat kali pertama dalam puluhan tahun saya mengucapkan salam perkenalan. Saya terjumpa blog Tuan Syed baru malam ini ketika merayau mencari informasi untuk untuk ditelaah.

Mungkin kelamaan tidak bertemu, Tuan Syed tidak mengenali saya. Tapi saya yakin Tuan Syed adalah orang yang saya pernah kenali lebih 30 tahun lampau.

Saya kini selalu merantau mencari rezeki kerana ada kesempatan yang diperolehi dari Sang Pencipta. Merantau jauh banyak memebrikan erti benar kehidupan kepada saya. Benar kata pepatah 'jauh berjalan benyak pengalaman'. Mengenali masyarakat disini yang dulunya sering ditontoni dikaca TV telah meneyrlah didepan mata. Nyata relaiti itu tidak dapat dinyatakan kecuali apa yang disadap dihapan mata sendiri.

Sekian. Salam hormat dari saya di Bamako, Mali