Wednesday, May 27, 2009

adiy bin hatim (1)

adiy bin hatim adalah pemimpin sebuah kabilah yang amat membenci nabi SAW. selaku pemimpin dia selalu mengambil bahagian terbanyak daripada harta rampasan yang diperoleh kaumnya, walaupun perbuatan itu tidak dibenarkan oleh agama yang dianutinya. ketika adiy mendengar tentera muslimin bergerak ke daerahnya, dia segera melarikan diri bersama keluarganya, melainkan saudara perempuannya bernama sufanah, yang ditinggalkan.

tentera muslimin lalu menangkap sufanah dan membawanya kepada rasulullah SAW. dia kemudian dikumpulkan bersama-sama tawanan lain. ketika rasulullah SAW datang, sufanah berkata: "hai rasulullah, orang tuaku telah tiada dan pelindungku melarikan diri. kasihanilah aku".

"siapa pelindungmu?", tanya rasulullah SAW.

"adiy bin hatim", jawab sufanah.

"yang lari daripada allah SWT itu?", kata rasulullah SAW, sambil melangkah meninggalkan sufanah.

pada hari berikutnya, rasulullah SAW datang kembali, dan sufanah mengungkapkan hal yang sama, sementara jawapan rasulullah SAW juga sama.

esoknya rasulullah SAW datang lagi. sufanah berasa putus asa untuk mengungkapkan sesuatu kepada baginda. namun ali bin abi talib KWJ, yang berada di belakang baginda menyuruh sufanah berkata sesuatu.

maka berdirilah sufanah, lalu berkata: "orang tuaku telah tiada dan pelindungku melarikan diri. kasihanilah aku, nescaya allah SWT akan mengasihi tuan".

"hal itu sudah aku lakukan. jangan terburu-buru pulang sehingga tiba sekelompok kaummu yang terpercaya yang akan membawamu pulang", jawab nabi SAW.

setelah itu sufanah tinggal di madinah untuk beberapa waktu. ketika sekelompok kaumnya yang terpercaya datang, dia lalu menemui rasulullah SAW dan berkata: "hai rasulullah, sekelompok kaumku yang terpercaya telah datang".

maka rasulullah SAW pun memberinya pakaian dan bekal, lalu melepaskannya untuk kembali ke syam (syria kini). sesampai di sana, sufanah bersegera bertemu saudaranya, adiy bin hatim. sufanah memaki-maki adiy dengan kata-kata: 'kau bawa anak dan keluargamu, dan kau tinggalkan aku sendirian".

adiy menjawab: "saudariku, berbicaralah dengan baik. sungguh aku tidak senang dengan cara seperti itu".

setelah diam. adiy bertanya: "apa pendapatmu tentang orang itu (rasulullah SAW)?".

"sebaiknya kau segera menemuinya. jika dia nabi, maka keutamaanlah yang akan kau terima. jika dia raja, sungguh kau tidak akan berasa rendah diri dihadapannya", kata sufanah.

adiy bin hatim bercerita: "lalu aku pergi menemui rasulullah SAW di madinah. ketika itu dia berada di masjidnya. setelah aku memberi salam, dia bertanya: "siapa engkau?". "adiy bin hatim", jawabku. lalu dia mengajakku ke rumahnya.

di tengah jalan, dia dihentikan oleh seorang wanita tua yang lemah yang mengadukan kesulitan-kesulitan hidupnya kepada beliau. demi tuhan, dia bukan raja, fikirku.

setiba di rumah, dia mengambil bantal dan memberikannya kepadaku untuk duduk. aku menolak, namun dia memaksaku, sementara dia sendiri duduk di atas tanah. demi tuhan, ini bukan pekerjaan seorang raja, fikirku lagi.

kemudian dia berkata: "hai adiy, bukankah kau seorang rukusiy?"(2)

"benar", kataku.

"bukankah engkau selalu mengambil seperempat bahagian daripada rampasan?", tanya beliau.

"benar", jawabku.

"bukankah itu tidak dibenarkan oleh agamamu?", tanya beliau lagi.

"benar", kataku.

sungguh dia benar-benar seorang nabi kerana mengetahui sesuatu yang tidak diketahui orang lain, kembali aku berfikir.

kemudian beliau berkata lagi: "hai adiy, barangkali yang menghalangmu masuk islam ialah engkau melihat keperluan kaum muslimin yang amat banyak ini. sungguh akan tiba ketikanya akan mengalir harta-benda kepada mereka, sehingga tidak ada seorangpun yang akan mengambilnya.

"atau yang menghalangimu masuk islam kerana kau melihat umat ini mempunyai banyak musuh, sementara jumlah mereka sedikit. sungguh akan tiba saatnya, kau mendengar seorang wanita keluar dengan untanya dari kota qadisiyah (iraq kini) menuju baitullah tanpa rasa takut apa-apa.

"atau barangkali yang menghalangmu masuk agama ini kerana kau melihat kekuatan dan kekuasaan berada di tangan orang lain. sungguh akan tiba ketikanya kau menyaksikan istana-istana putih babylonia berada dalam kekuasaan umat ini".

adiy berkata: "dua hal terakhir kata-kata rasulullah SAW itu telah menjadi kenyataan, sedangkan yang pertama belum. telah kusaksikan istana putih babylonia dikuasai umat ini. dan telah kusaksikan seorang wanita keluar dengan untanya dari qadisiyah menuju baitullah. sedangkan limpahan harta sehingga tak seorangpun mengambilnya belum terjadi".

----------------------------------------
(1) sirah ibn hisyam, jilid iv, hal 225-227
(2) rukusiy adalah agama gabungan antara nasrani dan syabiah

- dipetik dari orang-orang bijak, murtadha muthahhari, pustaka hidayah, hal 3-6.

3 comments:

Anonymous said...

Pencuri Dari Kota Baghdad

Sirah yang menarik.

"terpercaya = most trusted"?

syed putra ahmad said...

yup. buku terjemahan dari seberang tuan. jadi berbau sanalah sikit sebanyak.

Anonymous said...

22 islamic street

"sedangkan limpahan harta sehingga tak seorangpun mengambilnya belum terjadi".

Pencuri Dari Kota Baghdad atau si pemburu emas perlu8 merenungkan rangkap ini..