Friday, May 08, 2009

mari terima kenyataan

ceteris paribus: saya fikir sudah tiba masanya tgna memainkan peranan yang lebih nyata dan utama di peringkat nasional sebagai pedoman moral dan rohani bagi bangsa kita. iaitu peranan yang pernah dimainkan oleh khomeini, mandela, gandhi dll. beliau harus menjadi bapa semua orang. hanya dengan demikian kita akan berupaya memecahkan ‘halangan psikologi’ yang terus memisahkan dan memecah-mecahkan kita sejak sekian lama.

saya juga percaya, tgna adalah cukup ‘seni’ dan ‘dewasa’ untuk berupaya melihat melampaui hijab-hijab fizikal dan dunia.

dalam terminologi shi'ah iran, tgna adalah marja’-i-zaman. bukankah beliau merupakan mursyid-al-amm? justeru, pas dan negeri kelantan khususnya, harus bersikap malaysia seutuhnya dengan membenarkan beliau memainkan peranan yang lebih besar dan bersejarah itu sekarang, atau kita akan kehilangan peluang perubahan untuk selama-lamanya.

dengan penuh takzim dan tanpa menidakkan apa-apa tentang sdr anwar, tghh dan lain-lain, namun saya tidak fikir mereka memiliki faktor-x itu, iaitu wibawa moral dan rohani serta sentuhan kebapaan, untuk benar-benar menyatukan dan menggerakkan anggota masyarakat kita sebagai satu bangsa di bawah payung tuhan.

wallahu a’lam

3 comments:

Anonymous said...

ROTAN

Langkah pertama ialah TGNA pegang jawatan presiden PAS.

Langkah kedua, kosongkan satu kerusi parliman, TGNA bertanding.

Langkah ketiga.......................


Najib out.......

Anonymous said...

I think semua langkah tu tak boleh capai matlamat yang diinginkan. For TGNA to be held as a fatherly figure, it is important that he is above party politics and elections. This is the concept of spiritual leader as established in post-Islamic revolution Iran. The president has all the powers, but due to the moral calibre of a man like NA, I think it is only dignified that he should not hold any party (ie elected) positions. But how far such concept can be rationalised vis a vis our multireligious politics, democracy and Sunni standpoint? Then again, the Shi'a concept underwent enormous intellectual and historical challenges spanning hundreds of years, which enabled such concepts as vilayat-e faqih (guardian of the jurists), a position assumed by the late Khomeini, to be widely accepted. In our case, the Sunni-Islamic political movement, we have yet to even begin anywhere near such historical process! Ironically, if one studies carefully, the Shi'a political concept (ala Khomeini) has very much in common with Sunni political theory. -ARK

ahmadnizamhamid said...

yes,we need idealogue not merely father figure.yes tgna can/should/imperative to play that role.
and yes,i`m down with hi-fever and running nose and sore-throat.insyaAllah i will survive :)