Thursday, July 02, 2009

Discourse 68 (1)

Jesus was asked, “What is the most difficult thing
isa ditanya, “apakah yang paling sukar di dunia

in this world and the next?” He said, “The wrath
ini dan dunia akan datang?” baginda berkata, “kemurkaan

of God.” They asked, “And what can save us
tuhan”. mereka bertanya, “dan apakah yang boleh

from that?” He answered, “Master your own
selamatkan kami daripada itu?” jawab baginda, “kuasai

wrath and anger towards others.”
murka dan amarah kamu terhadap orang lain”.

When the mind wants to complain, do the
bila minda mahu mempersalah, buat sebaliknya –

opposite—give thanks. Exaggerate the matter to
bersyukurlah. perbesarkan perkara itu sehingga tuan

such a degree that you find within yourself a love
temui dalam diri cinta terhadap apa-apa yang

of what repels you. Pretending thankfulness is a
menjengkelkan tuan. pura-pura bersyukur adalah

way of seeking the love of God.
satu jalan untuk menempa cinta tuhan.

* * *

Our Master, Shams, said, “To complain of creation
guru kita, shams, berkata, “mempersalah makhluk adalah

is to complain of the Creator.” He also said,
mempersalah pencipta”. dia juga berkata, “benci dan marah

“Hatred and rage lay hidden in your unconscious.
adalah tersembunyi di bawah-sedar tuan.

If you see a spark leap from that fire, extinguish
jika tuan terlihat percikan daripada api, padamkan ia,

it, so that it will return to non-existence from
supaya ia akan kembali ke dalam bentuk tidak-wujud

where it came. If you insist on matching anger
dari mana ia datang. jika tuan berkeras mahu memadankan

with anger and promoting the flame of rage, it
marah dengan marah dan merangsang nyala amarah, ia

will spring faster and faster from your unconscious,
akan menyambar pantas dan lebih cepat daripada bawah-sedar tuan,

and become more and more difficult to
dan menjadi lebih-lebih sukar untuk

put out.”
dipadamkan”.

* * *

Chase away evil with something good, and you
singkirlah kejahatan dengan sesuatu yang baik, dan tuan

triumph over your enemy in two ways. One way
akan mengalahkan musuh dalam dua cara. satu cara

is this—your enemy is not another person’s flesh
adalah ini – musuh tuan bukanlah daging dan kulit

and skin, it is the contagiousness of their hatred.
orang lain, ia adalah mewabaknya kebencian mereka.

When that is cast out of you by an abundance of
bila itu dikikis keluar daripada diri tuan oleh limpahan

thanks, it will inevitably be cast out of your
syukur, maka ia akan dikikis keluar daripada

enemy as well, because everyone instinctively
diri musuh tuan juga, kerana naluri semua orang

responds to kindness, and you have left your
bertindak balas terhadap kebaikan, lalu tuan

opponent with nothing to fight against.
meninggalkan lawan tuan tanpa apa-apa untuk dilawan.

* * *

It is just like with children, when they shout
ia samalah seperti anak-anak, bila mereka mengejek

names at someone and that person yells bad
seseorang dan orang itu mengejek balik,

names back, they are all the more encouraged,
maka mereka akan berasa lebih seronok, kerana

thinking, “Our words have had an effect.” But if
menyedari bahawa, “kata-kata kita mempunyai kesannya”. tapi

the enemy sees their words bring about no change
jika musuh melihat kata-kata mereka tidak mengubah apa-

they lose interest.
apa, mereka jadi hilang minat.

* * *


The second benefit is this: When the attribute
manfaat kedua ialah ini: bila ciri unggul kemaafan

of forgiveness comes forth in you, other people
datang daripada tuan, orang lain akan sedar

realize they have not been seeing you as you truly
mereka tidak pernah melihat diri tuan yang sebenarnya.

are. Then they know that they are the ones to be
maka akan mereka sedari bahawa diri merekalah

reproached, not you, and no proof puts adversaries
yang perlu ditegur, bukan tuan, dan tiada hujah yang

to shame more than that. So by praising
lebih memalukan lawan daripada itu. jadi dengan memuji

and giving thanks to detractors you are administering
dan berterima kasih kepada pengkritik, tuan memberi

an antidote to that hatred in them, for
penawar bagi kebencian diri mereka, kerana

while they have shown you your deficiency, you
sewaktu mereka mendedahkan kekurangan tuan,

have shown them your perfection.
tuan pula tunjukkan kesempurnaan diri tuan kepada mereka.

* * *


Those who are loved by God can hardly be
dia yang dikasihi tuhan tidaklah

defective. Thus, let us praise those who criticize
kekurangan. jadi, mari kita puji mereka yang mengkritik

us, so their friends will think, “It is our friends
kita, supaya rakan-rakan mereka akan berfikir, “sungguh, rakan-rakan kitalah

who are at odds with the Sufis, since the Sufis
yang mempersalah si sufi, sedang si sufi

always speak well to our friends.”
sentiasa bercakap baik tentang rakan-rakan kita”.

Though they are powerful,
Pluck out their beards politely.
Firmly break their necks,
Though they are high and mighty.
May God assist us in that!

walau mereka berkuasa,
petiklah janggut mereka dengan sopan.
patahkan tengkuk mereka dengan kemas,
walau mereka tinggi dan gagah.
moga tuhan menolong kita!


----------------------------------------------------
(1) Fihi Ma Fihi, op.cit., Discourse 68, pgs., 424-426

5 comments:

Anonymous said...

-lily-

tuan syed

amat menarik dan bermanfaat dijadikan sebagai panduan. saya nak copy dan sebarkan kepada rakan2 yang lain, boleh ye???

syed putra ahmad said...

tentu boleh tuan lily. ambil dan sebarkanlah, mudah-mudahan ada manfaatnya.

ini semua adalah kebijakan silam dan seperti mana-mana kebijakan, ia adalah milik kita bersama.

wallahu a'lam.

Anonymous said...

TERKESAN

anumsuhayla said...

barisan kata-kata yang amat memberi makna seperti papan tanda untuk pengembara yang sesat mencari jalan

syed putra ahmad said...

yup, begitu juga saya. membaca buku-buku atau kata-kata begini seolah-olah di tiup angin dingin di bawah terik matahari, atau seperti berbaring tanpa baju di atas lantai simen pada tengah hari bulan puasa.

wallahu a'lam.