Jesus was asked, “What is the most difficult thing
isa ditanya, “apakah yang paling sukar di dunia
in this world and the next?” He said, “The wrath
ini dan dunia akan datang?” baginda berkata, “kemurkaan
of God.” They asked, “And what can save us
tuhan”. mereka bertanya, “dan apakah yang boleh
from that?” He answered, “Master your own
selamatkan kami daripada itu?” jawab baginda, “kuasai
wrath and anger towards others.”
murka dan amarah kamu terhadap orang lain”.
When the mind wants to complain, do the
bila minda mahu mempersalah, buat sebaliknya –
opposite—give thanks. Exaggerate the matter to
bersyukurlah. perbesarkan perkara itu sehingga tuan
such a degree that you find within yourself a love
temui dalam diri cinta terhadap apa-apa yang
of what repels you. Pretending thankfulness is a
menjengkelkan tuan. pura-pura bersyukur adalah
way of seeking the love of God.
satu jalan untuk menempa cinta tuhan.
* * *
Our Master, Shams, said, “To complain of creation
guru kita, shams, berkata, “mempersalah makhluk adalah
is to complain of the Creator.” He also said,
mempersalah pencipta”. dia juga berkata, “benci dan marah
“Hatred and rage lay hidden in your unconscious.
adalah tersembunyi di bawah-sedar tuan.
If you see a spark leap from that fire, extinguish
jika tuan terlihat percikan daripada api, padamkan ia,
it, so that it will return to non-existence from
supaya ia akan kembali ke dalam bentuk tidak-wujud
where it came. If you insist on matching anger
dari mana ia datang. jika tuan berkeras mahu memadankan
with anger and promoting the flame of rage, it
marah dengan marah dan merangsang nyala amarah, ia
will spring faster and faster from your unconscious,
akan menyambar pantas dan lebih cepat daripada bawah-sedar tuan,
and become more and more difficult to
dan menjadi lebih-lebih sukar untuk
put out.”
dipadamkan”.
* * *
Chase away evil with something good, and you
singkirlah kejahatan dengan sesuatu yang baik, dan tuan
triumph over your enemy in two ways. One way
akan mengalahkan musuh dalam dua cara. satu cara
is this—your enemy is not another person’s flesh
adalah ini – musuh tuan bukanlah daging dan kulit
and skin, it is the contagiousness of their hatred.
orang lain, ia adalah mewabaknya kebencian mereka.
When that is cast out of you by an abundance of
bila itu dikikis keluar daripada diri tuan oleh limpahan
thanks, it will inevitably be cast out of your
syukur, maka ia akan dikikis keluar daripada
enemy as well, because everyone instinctively
diri musuh tuan juga, kerana naluri semua orang
responds to kindness, and you have left your
bertindak balas terhadap kebaikan, lalu tuan
opponent with nothing to fight against.
meninggalkan lawan tuan tanpa apa-apa untuk dilawan.
* * *
It is just like with children, when they shout
ia samalah seperti anak-anak, bila mereka mengejek
names at someone and that person yells bad
seseorang dan orang itu mengejek balik,
names back, they are all the more encouraged,
maka mereka akan berasa lebih seronok, kerana
thinking, “Our words have had an effect.” But if
menyedari bahawa, “kata-kata kita mempunyai kesannya”. tapi
the enemy sees their words bring about no change
jika musuh melihat kata-kata mereka tidak mengubah apa-
they lose interest.
apa, mereka jadi hilang minat.
* * *
The second benefit is this: When the attribute
manfaat kedua ialah ini: bila ciri unggul kemaafan
of forgiveness comes forth in you, other people
datang daripada tuan, orang lain akan sedar
realize they have not been seeing you as you truly
mereka tidak pernah melihat diri tuan yang sebenarnya.
are. Then they know that they are the ones to be
maka akan mereka sedari bahawa diri merekalah
reproached, not you, and no proof puts adversaries
yang perlu ditegur, bukan tuan, dan tiada hujah yang
to shame more than that. So by praising
lebih memalukan lawan daripada itu. jadi dengan memuji
and giving thanks to detractors you are administering
dan berterima kasih kepada pengkritik, tuan memberi
an antidote to that hatred in them, for
penawar bagi kebencian diri mereka, kerana
while they have shown you your deficiency, you
sewaktu mereka mendedahkan kekurangan tuan,
have shown them your perfection.
tuan pula tunjukkan kesempurnaan diri tuan kepada mereka.
* * *
Those who are loved by God can hardly be
dia yang dikasihi tuhan tidaklah
defective. Thus, let us praise those who criticize
kekurangan. jadi, mari kita puji mereka yang mengkritik
us, so their friends will think, “It is our friends
kita, supaya rakan-rakan mereka akan berfikir, “sungguh, rakan-rakan kitalah
who are at odds with the Sufis, since the Sufis
yang mempersalah si sufi, sedang si sufi
always speak well to our friends.”
sentiasa bercakap baik tentang rakan-rakan kita”.
Though they are powerful,
Pluck out their beards politely.
Firmly break their necks,
Though they are high and mighty.
May God assist us in that!
walau mereka berkuasa,
petiklah janggut mereka dengan sopan.
patahkan tengkuk mereka dengan kemas,
walau mereka tinggi dan gagah.
moga tuhan menolong kita!
----------------------------------------------------
(1) Fihi Ma Fihi, op.cit., Discourse 68, pgs., 424-426
Thursday, July 02, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
5 comments:
-lily-
tuan syed
amat menarik dan bermanfaat dijadikan sebagai panduan. saya nak copy dan sebarkan kepada rakan2 yang lain, boleh ye???
tentu boleh tuan lily. ambil dan sebarkanlah, mudah-mudahan ada manfaatnya.
ini semua adalah kebijakan silam dan seperti mana-mana kebijakan, ia adalah milik kita bersama.
wallahu a'lam.
TERKESAN
barisan kata-kata yang amat memberi makna seperti papan tanda untuk pengembara yang sesat mencari jalan
yup, begitu juga saya. membaca buku-buku atau kata-kata begini seolah-olah di tiup angin dingin di bawah terik matahari, atau seperti berbaring tanpa baju di atas lantai simen pada tengah hari bulan puasa.
wallahu a'lam.
Post a Comment