Monday, July 13, 2009

tiap hari kita pakai wajah berbeza (1)

ada ketika kita tersembunyi, ada ketika kita nyata;
kita muslim, kristian, yahudi; dari semua bangsa.
hati kita berbentuk hati manusia segala,
tapi tiap hari kita pakai wajah berbeza.

selama ini kita pandang wajah masing-masing,
hari ini kita lihat ke dalam mata,
kita jadi takut kehilangan ini kepada yang lain.
kita berbicara dengan kening, dan mendengar dengan mata.

seketika kita berhenti di tengah ramai orang,
tapi tidak menemui tanda setia di kalangan mereka.
paling baik kita bersembunyi daripada pandangan,
seperti air dalam besi, api dalam batu, terlindung jauh di dalamnya.

mata saya? “akan saya alirkan sebuah sungai di situ”, kata dia.
hati saya? “ia akan luka hingga penuh dengan darah”, kata dia.
dan jasad saya? “tunggu beberapa hari lagi,
“akan saya tunjuki dunia malu tuan, dan lemparkan ia ke luar pintu”.

bintang kejora melintas depan saya, apa boleh saya buat?
dia jadikan kepala saya pening nanar, apa boleh saya buat?
saya hipokrit, saya palsu…bila si jelita
mencium saya begini, apa si warak boleh buat?

tiada hukuman, tidak ancaman,
boleh buat saya dedahkan rahsia ini.
kadang-kadang ia membawa girang di dalam saya,
tapi tidak dapat saya tunjuki di mana ia.

apakah kesedihan, yang hinggap seperti debu
di hati yang gundah lagi terbeban?
hati yang ada tuhan menyimpan sebuah lautan
yang ombak girangnya memutar dunia.

--------------------------
(1) #1325, 1267, 1082, 1047, 112, 773, Divan-i Shams-i Tabriz, Jalaluddin Rumi, diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Zara Houshmand, Tehran, Amir Kabir (1988).

1 comment:

Anonymous said...

Pencuri Dari Kota Baghdad


.., tidakkah kita masih satu
kita masih yang itu
masih yang punca
masih yang asal
..., dalam segala kelainannya