Friday, July 24, 2009

Jika saya tidak nanar jatuh cinta (1)

Jika saya tidak nanar jatuh cinta
Tidak saya berdiri di pintu tuan.
Jangan berkata, “Pergi, jangan berdiri di pintu saya!”
Saya tidak akan ada, kasih, jika saya tidak berdiri di sini.

Jika tuan tidak pedulikan panggilan saya dan menjawab
Dengan riang, dengan wain kata-kata tuan, siapakah yang akan?
Ooo gembala dunia, pelindung jiwa,
Jika tuan tidak pelihara kami daripada serigala, siapakah yang akan?

Si jelita berbisik di bawah nafasnya,
Dan tuan jadi nanar, dungu, tiada waras lagi...
O Tuhan, wirid apakah ini, sihir apa
Yang mengenakan jampinya, hatta ke atas hati yang membatu?

Tuan buat kerja jahat dan berharap mendapat baik
Walaupun jahat hanya layak dibalas jahat.
Tuhan amat pengasih dan penyayang, tapi walau begitu,
Jika tuan menanam barli, gandum tak mungkin tumbuh.

Jika kepala saya ada satu fikiran yang bijak dan jelas, ia adalah tuan.
Walaupun miskin, yang berharga kepada saya adalah tuan.
Biar bagaimanapun saya melihat diri sendiri, saya bukan apa-apa.
Biar apapun, saya milik tuan penuh seluruh.

Jika tuan rasa inginkan saya, maka katakanlah.
Jika tuan hidup tanpa cinta, sendirian, saya mahu tahu.
Jika hati tuan ada tempat untuk saya, maka katakanlah.
Katakan jika ia begitu, atau katakan tidak, tapi berkata benarlah.

------------------------------------
(1) #1923, 1915, 1873, 1798, 1690 dan 1582; Divan-i Shams-i Tabriz, Jalaluddin Rumi, diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Zara Houshmand, Tehran, Amir Kabir (1988).

No comments: