Friday, July 24, 2009

Hidup adalah pencerobohan tanpa tuan (1)

Jika saya mati dalam perang ini, dalam pencak dengan tuan,
Saya tidak akan mengeluh pun, kerana khuatir mengganggu tuan.
Jika saya mati dengan senyuman, seperti bunga di tangan tuan;
Kerana tangkal kejam yang dengannya tuan hiris luka ini.

Berikan saya hadiah untuk bercampur dan bersatu dengan teman.
Berikan saya otak untuk jauhkan diri daripada cinta.
Berikan saya kuat untuk mencabar takdir sendiri.
Berikan saya kaki untuk berjalan keluar dari kusut ini.

Lemparkan tamak, cemburu, benci keluar daripada hati tuan.
Fikiran buruk dan marah – biarkan ia pergi.
Ingkari ini dan tuan kalah, jadi kurangkan rugi tuan.
Miliki ini dan untung tuan cepat bertambah.

Saya kembara di jalan tuan hingga miskin papa.
Saya letih lesu kerana letih lesu oleh cinta tuan.
Saya tidak boleh makan seharian, saya tidak boleh tidur sepanjang malam.
Persaudaraan tuan adalah musuh yang mesti saya lawan.

Hidup adalah pencerobohan tanpa tuan.
Tanpa tuan, hidup apa jadi kehidupan ini?
Cahaya hidup saya, setiap hayat yang berlalu
Tanpa tuan adalah kematian; itulah hidup bagi saya.

_____________________________
(1) #1501, 1494, 1459, 1444 dan 1397; Diwan-i Shams-i Tabriz, op.cit.

No comments: