Saturday, June 06, 2009

respons

berikut adalah komen (dan terjemahan) terhadap sebuah artikel berjudul 'pas presents the future' oleh shannon teoh di dalam media web malaysia insider.

sengaja saya masukkannya di sini kerana ketepatan dan kejujurannya, selain nada positifnya. selain itu, bagi saya, ia mewakili sikap masyarakat umum malaysia kini berhubung isu-isu berkaitan pas, pr dan masa depan politik kita. mudah-mudahan ia berguna.
----------------------------------

PAS representing the future? Answer: Not Yet. Mindsets are more important than IT wizardry.

The struggle and competition between the conservatives and the moderates must first be reconciled in their role-playing. To continue towards the future with progress at all fronts, both mindsets must function in harmony. The conservatives ensuring the universal values of real leadership remain intact within the party but not to throw a spanner into the works of the emerging Pakatan coalition.

The moderates must grow in strength to make its party increasingly acceptable and supportive from non-Muslims. It is a delicate balance and role-playing. You screw this up, then it's goodbye from non-Muslims.

The future is in your hands.

---------------------------------

pas mewakili masa depan? jawapan: belum lagi. jalur fikiran adalah jauh lebih penting daripada kepandaian IT.

pergelutan dan persaingan kelompok konservatif dan moderat harus terlebih dahulu diamankan dengan menentukan bentuk peranan masing-masing. untuk mara ke hadapan dengan kemajuan di semua medan, kedua-dua jalur fikiran ini harus berfungsi dengan harmonis.

kelompok konservatif harus berperanan memastikan nilai-nilai sejagat kepimpinan yang tulen terus utuh dalam parti, tanpa perlu melempar musibah ke dalam kelancaran pertumbuhan pr yang sedang berlaku kini.

dalam pada itu, kelompok moderat pula harus mengukuh bagi memastikan parti itu terus diterima dan disokong oleh orang bukan-islam. ini tugas sukar dan sensitif. tersilap langkah dan anda gagal, maka 'selamat jalan' daripada masyarakat bukan-islam.

masa depan di tangan anda.

No comments: