Monday, June 29, 2009

Where is the one (1)

Where is the one who
Intoxicate my soul without the wine?
di manakah dia yang
tanpa wain memabukkan jiwa saya?


Where is he who
Takes away my heart and soul?
di manakah dia yang
membawa pergi hati dan jiwa saya?


He who befits my adjurations
dia yang tepati rintihan saya

Where is the one who
Broke my adjurations and repentance?
di manakah dia yang
mematahkan rintih dan sesal saya?

He who
The mourning of lovers at dawn seeks...
dia yang
dicari ratapan kekasih di subuh hari...

Where is the one whose
Pain has taken us from our being?
di manakah dia yang
sakitnya mengeluarkan kita daripada ada kita?


He is the soul of all souls,
Is there any wonder that he is everywhere?
dialah jiwa segala jiwa
lalu hairankah bila ada dia di mana-mana?


Where is the one who
Seeks existence in our being?
di manakah dia yang
mencari wujud dalam ada kita?

Eye-coquetry is
Only an excuse, and a whim.
godaan-mata
hanyalah alasan, dan gerak hati.

But where is he who
Tired my heart and caused all coquetry?
tapi di manakah dia yang
memenatkan hati saya dan jadi punca semua godaan?

The veil of the heart he drew,
Imaginations he unveiled.
tabir hati disingkapnya
khayalan dia dedahkan.

Where is the one who
Behind the veil exhausted the veil of the heart?
di manakah dia yang
dari balik tirai menyingkap tabir hati?


Where? Where? Where?
di mana? di mana? di mana?

-----------------------------
(1) Where is the one: Rumi, translation by Bahman Solati for the School of Arts, Histories and Cultures, University of Manchester.

3 comments:

Anonymous said...

Antara poem2 tuan....saya sangat suka sekali yang ini....seakan2 kena dengan kisah hidup diri ini

Anonymous said...

-KAORU JADIAN-

saya ingin meminta izin "copy n paste" translation poem ini ye tuan syed

mmg menarik lah....

syed putra ahmad said...

silakan tuan kaoru, tapi kalau boleh nak tau jugak di mana dipastekan poem tu.

saya hanya menterjemahkan sahaja kalau-kalau ia boleh dimanfaatkan dan dikongsi bersama oleh rakan dan pembaca.

wallahu a'lam.