Tuesday, June 23, 2009

Minda menjerut, cinta membebas (1)

Nabi-nabi saling mengenal antara satu sama lain. Isa AS berkata: “Wahai warga Nazareth, tuan tidak mengenal Musa dengan dekat; mari, dekati saya supaya tuan kenal Musa”.

Muhammad SAW pernah berkata: “Wahai orang Nasrani dan Yahudi, tuan tidak mengenal Musa dan Isa dengan dekat. Mari, dekati saya supaya tuan lebih kenal mereka berdua”.

Nabi-nabi adalah mereka yang menerima dan mengesahkan satu sama lain. Kata-kata mereka pula saling menjelas dan melengkap satu sama lain.

Lalu sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, jika setiap Nabi mengesahkan Nabi sebelum mereka, siapakah yang akan mengesahkan tuan sedang tuan Nabi terakhir?”

Muhammad SAW menjawab: “Dia yang kenal jiwanya sendiri, dan pastinya Tuhan juga tahu”.

Justeru, dia yang kenal saya, akan kenal Tuhan saya juga. Dari segi ini, orang paling baik ialah dia yang paling jauh daripada nafsunya sendiri. Biar betapa halus dan matang ideanya, dia tersimpang jauh jika tidak meninggalkan nafsunya.

Minda menjerut, cinta membebas.
Minda berkata, “jangan terlepas, jangan terlimpah”.
Cinta berkata, “bebas-lepaslah tanpa rasmi-rasmian”.


-------------------------------
(1) The Conversations (Maqalat) of Shams of Tabriz, translation in process by Refik Algan & Kabir Helminski, Threshold Books. Terjemahan: saya.

No comments: