Tuesday, June 16, 2009

In one form upon this earth (1)

A moment of happiness,
sedetik bahagia

you and I sitting on the verandah,
tuan dan saya duduk-duduk di verandah

apparently two, but one in soul, you and I.
seperti dua, tapi satu dalam jiwa, tuan dan saya

We feel the flowing water of life here,
kita rasai alir sungai kehidupan di sini

you and I, with the garden's beauty
tuan dan saya, dan indah bunga-bunga

and the birds singing.
dan burung-burung bersiul

The stars will be watching us,
bintang-bintang memerhati kita

and we will show them
dan akan kita tunjukkan

what it is to be a thin crescent moon.
apa erti menjadi sirna.

You and I unselfed, will be together,
tuan dan saya tulus, akan bersama

indifferent to idle speculation, you and I.
lepas daripada agakan sia-sia, tuan dan saya

The parrots of heaven will be cracking sugar
kakaktua syurga akan memuntahkan gula

as we laugh together, you and I.
sewaktu kita ketawa bersama, tuan dan saya

In one form upon this earth,
dalam satu bentuk di tanah ini

and in another form in a timeless sweet land.
dalam bentuk berbeza di tanah harum tanpa-waktu

----------------------------------
(1) Kulliyat-e Shams, 2114

3 comments:

anum suhayla said...

like this a lot.....tapi maknanya yang dalam-dalam tu kita tak berapa fahamlah kan

syed putra ahmad said...

tuan anum,

keindahan dan makna berada pada anak mata yang melihat. kita hanya dipertanggungjawabkan atas apa yang kita fahami, dan setiap orang adalah berhak atas fahamnya sendiri.

Anonymous said...

--WHITE SHADOW-


WOW!!!!

IMPRESSED NGAN PERMAINAN BUNGA BAHASA TUAN.

INDAHHHHHH...